Utsnitt av et forstørret fotografi av Kepler GK110-prosessoren som brukes i Nvidias Tesle-produkter. Brikken består av 7,1 milliarder transistorer. Teknologien kan nå lisensieres av andre for bruk i helt nye produkter. (Bilde: Nvidia)

Nvidia blir mer som ARM

Tror lisensiering av grafikkteknologi vil gi større inntekter.

Nvidia kunngjorde denne uken at endringer i markedet har ført til at selskapet ikke lenger ser som hensiktsmessig at oppfinnelser og teknologi som selskapet står bak, kun benyttes i Nvidias egne produkter. Det er særlig de kraftig voksende markedene for smartmobiler og nettbrett som er årsaken til dette.

– Det er ikke praktisk å bygge silisium eller systemer for å møte enhver del av det voksende markedet, skriver Nvidia i en pressemelding og melder samtidig overgang til en ny forretningsmodell, hvor selskapet også tilbyr lisensiering av teknologier til potensielt konkurrerende aktører.

Nå er ikke teknologilisensiering noe som er helt nytt for Nvidia. Selskapet lisensierte ut en GPU-kjerne til Sony for bruk i Playstation 3. Dessuten mottar selskapet over en kvart milliard dollar i året av Intel for lisensiering av ulike patenter knyttet til visuell databehandling. Men i all hovedsak er Nvidia-teknologien kun blitt brukt i selskapets egne produkter.

Nå skal Nvidia i første omgang lisensiere ut GPU-kjernen som er basert på selskapets Kepler-arkitektur. Den danner grunnlaget for dagens utgaver av Nvidias GeForce-, Quadro- og Tesla-produkter, men også neste-generasjon Tegra-prosessorer for mobile enheter, som har kodenavnet «Logan». Kepler-baserte kjerner har under kjøring et effektbehov på maksimalt 0,5 watt.

Dette gjør at Kepler-teknologien er egnet for et svært stort spekter av produkter, fra smartmobiler til superdatamaskiner.

Nvidia skal også tilby lisensier til selskapets patenter innen visuell databehandling, noe lisensinnehaverne kan bygge videre på i egne GPU-er. Nvidia har i alt drøyt 5500 patenter og patentsøknader.

Til toppen