Nvidia kjøper mer fysikkteknologi

Nvidia kjøper Ageia for å få tilgang til selskapet teknologi for fysikksimulering, PhysX.

Amerikanske Ageia Technologies tilbyr en dedikert prosessor og mellomvare som er spesialisert på å gjøre beregninger knyttet til simulering av fysiske gjenstander og bevegelsene disse gjør. Dette kan inkludere simulering av bevegelsene til for eksempel væsker, røyk, hår eller klær.

Ageias PhysX-teknologi er først og fremst blitt tatt i bruk i spill. Det skal finnes eller planlegges mer enn 140 spill på som støtter teknologien. Spillene finnes til både Playstation 3, Xbox 360 og Nintendo Wii, i tillegg til PC-spill. Men det er bare PC-er som kan tilby maskinvarestøtte for PhysX, først og fremst gjennom en egen PhysX-prosessor som er tilgjengelig på et innstikkskort. Men det finnes også bærbare PC-er utstyrt med PhysX-prosessoren.

Også grafikkspesialister som Nvidia og AMDs ATI-avdeling har lenge jobbet med lignende teknologier, og noe er allerede bygget inn i de nyeste grafikkprosessorene.

    Les også:

Men i går kunngjorde Nvidia at selskapet skal kjøpe Ageia.

- Ageia-teamet er verdensledende og ivrer om de samme tingene som vi gjør, nemlig å skape de mest forbløffende og fengslende spillopplevelsene, sier Jen-Hsun Huang, toppsjef i Nvidia, i en pressemelding.

Related content
Målet for Nvidia er å tilby GeForce-akselert PhysX til hundrevis av millioner spillere verden over, sier Huang. Men selskapet sier ingenting om hvilke planer det har for lisensiering av teknologien. Heller ikke den separate PhysX-prosessoren nevnes i pressemeldingen.

Flere detaljer om oppkjøpet skal første offentliggjøres den 13. februar.

Til toppen