FORBRUKERTEKNOLOGI

Nvidia med lynrask mobilprosessor

Men Tegra 4 tas først i bruk i en helt ny spillkonsoll.

I tillegg til avanserte smartmobiler, er Nvidias nye Tegra 4-brikke beregnet for nettbrett, spillkonsoller, infotainmentsystemer for biler, samt personlige datamaskiner.
I tillegg til avanserte smartmobiler, er Nvidias nye Tegra 4-brikke beregnet for nettbrett, spillkonsoller, infotainmentsystemer for biler, samt personlige datamaskiner. Bilde: Nvidia
7. jan. 2013 - 12:39

Nvidia lansert i går systembrikken Tegra 4, som selskapet hevder er verdens raskeste mobilprosessor. Den skal være den første som er utstyrt med hele fire av ARMs Cortex-A15-kjerner. I tillegg har den 72 av Nvidias egne GeForce GPU-kjerner, samt det Nvidia omtaler som 2nd Generation Battery Saver Core, som trolig er en ekstra energieffektiv kjerne for de mindre krevende oppgavene.

Tegra 4 kan kombineres med Nvidias Icera i500-brikke. Da vil den støtte LTE-basert tale- og datatrafikk.

I tillegg til generell ytelsesforbedring, skal Tegra 4 ha spesielle egenskaper knyttet til foto og video. Dette kalles for Computational Photography Architecture, som automatisk skal levere HDR-fotoer og -videoer (High Dynamic Range) ved å kombinere regnekraft i GPU-en, CPU-en og kameraet bildesignalprosessor.

Effektforbruket til Tegra 4 skal være redusert med opptil 45 prosent, sammenlignet med forgjengeren, Tegra 3, innen det Nvidia omtaler som vanlige bruksområder. Det loves blant annet inntil 14 timer avspilling av HD-video på smartmobiler.

Nvidia Tegra 4 innvendig, her sammen med hjelpebrikken Icera I500. <i>Bilde: Nvidia</i>
Nvidia Tegra 4 innvendig, her sammen med hjelpebrikken Icera I500. Bilde: Nvidia

Brikken støtter dessuten video med 4K-oppløsning, noe som skal ha blitt demonstrert under pressekonferansen i Las Vegas i går. Da var det ingen mobiltelefon som ble benyttet, men i stedet et nytt Nvidia-produkt, som er det første som tar i bruk Tegra 4.

Det nye produktet er en Android-basert spillkonsoll som heter Project SHIELD. Dette er en håndholdt enhet med 5 tommers skjerm med 1280 x 720 punkters oppløsning, men som nok like gjerne kan kobles til en tv via HDMI-utgangen.

Den kommende, Android-baserte spillkonsollen Nvidia Project SHIELD er basert på Tegra 4. <i>Bilde: Nvidia</i>
Den kommende, Android-baserte spillkonsollen Nvidia Project SHIELD er basert på Tegra 4. Bilde: Nvidia

Det mest spesielle med spillkonsollen er at de i tillegg til å støtte Android-applikasjoner og spill, også støtter trådløs strømming av Windows-baserte spill fra pc-er med tilstrekkelig kraftig GeForce-prosessor. Det betyr at man kan spille for eksempel spillene som tilbys via Steam ved hjelp av Project SHIELD, som kan vise spillet enten på sin egen skjerm eller på en skjerm eller tv tilkoblet ved hjelp av HDMI.

Batteriet i Project SHIELD skal holde til mellom 5 og 10 timer med spilling, eller opptil 24 timer med videoavspilling. Konsollen skal lanseres i andre kvartal i år.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.