Ny aktør vil inn i Norge, men vil ikke settes i bås

Det nye selskapet ønsker ikke å bli identifisert som et management consulting selskap. Ei ønsker de å sette direkte likhetstegn med analysebransjen eller rekrutteringsbransjen. Likevel satser de på å revolusjonere alle tre bransjer. Ikke minst ved hjelp av et kostnadseffektivt Internett, sier én av tre sjefer, Paal Melbye.

Hansa Management Group er et nytt selskap i det norske markedet. Spørsmålet er bare hvilket marked.

- Vi er ikke bransjefokusert, men har spesialkompetanse fra hver bransje vi kommer fra, sier Paal Melbye som har seks års erfaring som analytiker og analysesjef hos Telenor Bedrift. Sammen med Dag Andersen, som tidligere har jobbet i fem år som senioranalytiker i Telenor og kommer fra stillingen som seniorkonsulent i Norsk Gallup, skal de bygge opp ett av tre aksjeselskap i gruppen.

- I HMG Management Information satser vi på researchbasert markedsrådgiving, surveys, kvalitative undersøkelser, kundemålinger og tracking, sier han. Likevel mener Melbye at Management Information-delen ikke kan plasseres i den tradisjonelle analysebransjen. Det samme mener de impliserte om konsulentselskapet, som går under navnet HMG Management Consulting og rekrutteringsvirksomheten som kalles HMG Search & Selection.

Konsulentselskapet er allerede i gang ved hjelp av gründer Jan Jansen som er sjef for hele gruppen, mens hodejeger-virksomheten kun er i startfasen.

- Vi vil gjerne tydeliggjøre en komplisert profil. Vi ligger mellom tre bransjer som skal følge en bedriftsverdikjede på en annerledes måte og føler vi ikke kan settes i noen bås. Vi driver med integrasjon av tjenester som research/informasjon, organisasjons- og strategiutvikling og seleksjon av riktige komptanse til riktig stilling slik at kundene våre slipper å hente inn ulike type ressurser fra forskjellige bransjer, sier Melbye.

Han mener at analysebransjen ikke er eksperter på annet enn dataproduksjon og analyse og at de store konsulentselskapene slett ikke har fokus på research og markedsanalyse.

Melbye innrømmer imidlertid at det i en oppstartsfase er hardt å formidle dette budskapet til aktørene i de ulike markedene.

Aksjeselskapet han selv leder har holdt på siden august. De har inngått allianser med flere internettselskap som analysetilretteleggeren Firm, webbyrået Clockwork/Grape og dataprodusenten Norsk Statistikk (NorStat) som har produksjonsapparatet sitt på Lillehammer.

- Nå er hele gruppen i en startfase, sier Melbye som mener det er viktig for HMG å knytte til seg mindre samarbeidspartnere som kan tilby kostnadseffektive tjenester av høy kvalitet.

- Vi vil oppfattes som et selskap som skaper nye verdier for kundene våre. Et selskap som tør tenke nytt for å skape trykk og vise gjennomføringsevne. Samtidig skal vi levere kvalitet på en ny måte. Grunnen til at vi benytter Internett er at vi vil produsere data hurtigst mulig til lavest mulig pris innenfor en definert kvalitet, sier Melby.

- Dette datagrunnlaget omskapes til nye tanker og idéer om hva som kan gjøres annerledes for å skape større markedstrykk og verdier. Her mener vi FIRM og NorStat er uten konkurranse. NorStat har erfarne utspørrere som kan gamet, og vi får en bedre kvalitet på svarene som blir levert når vi ønsker det.

Ifølge Melbye er FIRM foreløpig enerådende i verden på det de tilbyr.

- Undersøkelsene samkoordineres mellom oppdragsgiver og kunde direkte på web. Alle data er historisk tilgjengelig på web, og rapportering kan skje online umiddelbart etter at siste respondent har vært gjennom undersøkelsen. Samtidig fungerer systemet uavhengig av språk. Det vil si at man kan gjennomføre en undersøkelse på for eksempel finsk etter å ha utarbeidet spørreskjema på norsk, sier han og håper at HMG selv kan innta en en unik profil på det norske markedet.

Men da må selskapet greie å kommunisere hva de egentlig driver med.

-- Det faglige konseptet er integrert rådgiving for enhver bedrift som trenger hjelp til å komme videre både internt og eksternt. Vi ønsker å bygge relasjoner og trekke enkle, logiske konklusjoner for å kunne komme med forslag til løsninger på oppdragsgivernes problemer. Vi ønsker å bruke minst mulig tid på å få frem dataene som vi bruker som grunnlag for avgjørelsene sier Melbye, som både fokuserer på organisasjonsutvikling og endringsledelse, medarbeidertilfredshet og kundelojalitet - samt lønn og belønning.

- Uansett om vi befinner oss innenfor de tre bransjene eller ikke; det er en betydelig utfordring å komme inn på de strategisk riktige nivåene hos kundene. Det er hardt, men spennende å bygge opp egne porteføljer, men vi har stor tro på at det går. Vi jobber med våre egne idéer og konsepter som i seg selv er veldig motiverende, sier han og gir seg selv og HMG Group tidsfrist ut neste år for å etablere seg i markedet.

Til toppen