Ny anbudsrunde åpnes 24. juni

Den første anbudsrunden i Forvaltningsnettprosjektet ble stanset 19. mars. - Vi ligger i rute etter de milepælene som ble lagt fram 20. mai, sier rådgiver Svein Sefland i Planleggings- og samordningsdepartementet. Det innebærer ny anbudsrunde 24. juni og anbudsfrist 25. august.

Etter denne tidsplanen skulle de første kontraktene kunne inngås rundt 1. oktober, og tre i kraft i løpet av den samme måneden.

Anbudsmaterialet legges ut på prosjektets websted etter hvert som det blir klart. Her ligger også andre sentrale dokumenter. På et åpent orienteringsmøte i Oslo i dag gikk representanter for prosjektgruppen gjennom to viktige deler av anbudsmaterialet: kravspesifikasjon og priser. Et nytt utkast til rammeavtale vil bli lagt ut på webstedet i morgen eller i løpet av onsdag 11. juni.

Tabellene for kravspesifikasjon og priser følger en identisk struktur, for sammenlikningens og oversiktlighetens skyld. Elektronisk handel er fjernet fra kravspesifikasjonen. Etter signaler fra Konkurransetilsynet, er det innført et sterkt skille mellom tjenester knyttet til aksess, og tjenester knyttet til innhold. Aksess er begrenset til selve tilgangen, og til meldingstjenester. Tjenester knyttet til informasjonsinnhenting fra spesielle databaser som Enhetsregisteret, Eiendomsregisteret og Folkeregisteret, samt til intranett- og internett-tjenester - og andre spesielle applikasjoner.

Per Kristian Lindberg i Statens forvaltningstjeneste presiserer at anbud på aksess og anbud på innhold vil vurderes hver for seg, selv om en potensiell leverandør skulle tilby begge typer tjenester. Prosjektet åpner også for det man kaller nisjeleverandører på innholdssiden, dersom man kan godtgjøre at det man tilbyr representerer en verdiøkning på minst 30 prosent på varer og tjenester fra mer allmenne leverandører.

For å gjøre det enklere å sammenlikne materiale fra ulike leverandører, kreves at anbyderne, i tillegg til de strukturerte prislistene, også leverer materiale som forholder seg til to ulike modellnett. Det ene gjelder en lokal organisasjon med 250 brukere, som skal knyttes til Forvaltningsnettt og til internettet, og dessuten ha eget intranett og tilby informasjon på internettet. Det andre gjelder en større organisasjon på 1900 brukere, hvorav 200 sentralt og resten spredt på 18 ulike lokale avdelinger.

Anbud må inneholde leverandørenes offisielle prislister og rabattpolitikk. De må utformes på en slik måte at kunden kan skille mellom vanlige rabatter, og rabatter som er spesifikke for anbudet. Ifølge Trond Skjeseth i ISI, som fungerer som konsulent for prosjektet, vil rammeavtalen inneholde et punkt om at prosentavviket mellom tilbudspris og offisiell pris skal opprettholdes gjennom hele kontraktperioden.

Rammeavtalen vil gjelde for ett år og vil kunne forlenges ett år. Dette står i kontrast til det langsiktige perspektivet som byggingen av Forvaltningsnettet ses i, men motiveres av hensyn til markedet og til raskt skiftende teknologi.

Det vil bli avholdt et nytt åpent orienteringsmøte i Oslo 20. juni.

Til toppen