Ny annonseteknologi skremmer annonsørene

Bannerannonser er dagens reklamebærere på Internett. Morgendagens løsninger kan bli reklameroboter, fullskjermannonser, og push-reklame. Men annonsørene er foreløpig redde for å ta den nye teknologien i bruk.

Bannerannonsering på web-sider er dagens dominerende reklamebærer på Internett. Men morgendagens reklamebærere kan vise seg å være reklameroboter, fullskjermannonser, og push-reklame.

- Annonsører og innholdsleverandører er redde for å ødelegge merkevarer ved å satse på feil annonseteknologi, sier nettanalytiker Evan Neufeld hos Jupiter Communications til the Wall Street Journal Interactive Edition.

For selv om veksten i Internett har gjort de gamle Internett-puritanerne til en minoritet, er annonsører og reklamebransjen fortsatt váre for etterslepet fra tiden før Internett ble kommersielt. Trår man feil, kan det få konsekvenser. Allikevel jobbes det iherdig med nye modeller for eksponering av reklame.

- På annonsørsiden ønskes det mer plass og mer interaktive modeller enn dagens, sier Neufeld.

En metode som nå testes ut av selskapet Black Sun Interactive Inc, er smarte roboter som deltar i chats på nettet. Når en robot fanger opp nøkkelord (som roboten er programmert til å gjenkjenne) i en chat leverer den sitt reklamebudskap. Dette er både kontroversielt og eksperimentelt, men i fremtiden kan roboter blir en viktig reklamebærer.

En annen mekanisme er fullskjermreklame. På nettstedet til Riddler, der nettbrukere kan delta i ulike spill, må brukerne vente mens de blir eksponert for en hel side med annonser, før de kan klikke seg videre til innholdet de ønsker. Denne form for annonsering krever en del båndbredde og fordrer at kundene er meget motivert til å lese innholdet.

Push-teknologien er i søkelyset for levering av informasjon direkte til brukerens desktop. Dette er drømmen for annonsører og reklamebransjen som ser dette som en måte å levere skreddersydd reklame rett til brukerens skjerm.

Likevel ser bannerannonser ut til å være den største reklamebæreren på Internett i lang tid fremover. For som Neufeld sier; få annonsører tar sjansen på å erte på seg hele nettsamfunn.

Til toppen