Ny autopilot skal gjøre fly umulig å kapre

Nye system for autopilot skal gjøre det umulig å kapre fly, tror Boeing og Airbus.

Den britiske avisa Daily Mail skrev i forrige uke at Boeing i forrige uke fikk et hemmelig patent i USA på et system for autopilot som skal gjøre det umulig å bruke passasjerfly til terrorangrep.

Avisa skriver at et «avbruddsfritt autopilotsystem» – «uninterruptible autopilot system» – er under utvikling hos Boeing.

Søk i den åpne databasen til USAs patentkontor etter «uninterruptible autopilot system» viser at det dreier seg om et patent som Boeing søkte om i februar 2003, og fikk innvilget i november 2006: System and method for automatically controlling a path of travel of a vehicle. Det er uvisst hvorfor Daily Mail føler et behov for å kalle det «hemmelig». Punkt 35 i patentet lyder slik:

An uninterruptible autopilot system for automatically controlling flight operations of an air vehicle, comprising: an autopilot system capable of receiving a signal to initiate the uninterruptible autopilot system of the air vehicle; at least one switching element capable of disconnecting onboard manual flight controls and bypassing at least one onboard accessible power control element to connect said autopilot system of the air vehicle to an alternative inaccessible power supply in response to initiation of the autopilot system, such that the uninterruptible autopilot system of the air vehicle is engaged, wherein said at least one switching element is responsive to initiation of the uninterruptible autopilot system so as to bypass at least one onboard accessible power control element by switching from the at least one onboard accessible power control element to an alternative, inaccessible power control element comprising at least one power limiting element so as to supply power via the alternative, inaccessible power control element to the autopilot system from the alternative, inaccessible power supply; and a processing element capable of automatically navigating the air vehicle without input from onboard the air vehicle via the uninterruptible autopilot system of the air vehicle.

Beskrivelsen av systemet i Daily Mail svarer til formuleringene i patentet. Det nye autopilotsystemet skal kunne fjernstyres fra bakken. Når det er satt i fjernstyringsmodus, skal det overhode ikke være mulig å gripe inn i flyets styringssystemer fra cockpiten. Fjernstyringsmodusen skal utløses automatisk ved ekstraordinære situasjoner, for eksempel hvis sensorer i døren inn til cockpiten reagerer på at det brukes makt for å åpne døren.

Ideen er med andre ord at dersom noen prøver å bruke makt for å overta styringen av et fly, skal autopilotsystemet automatisk overta kontrollen, og kun adlyde kommandoer fra bakken. Bakkebaserte kontrollører varsles automatisk, og skal stå klare til å styre flyet og lande det under sikre forhold, for eksempel på en isolert militær flystripe.

En talsperson for Boeing sier til Daily Mail at et slikt system vil kunne komme på plass i passasjerfly i løpet av de nærmeste tre årene.

Systemet til Boeing virker konseptuelt sett nærmest identisk med et tilsvarende system under utvikling hos erkerivalen Airbus.

I juli i fjor skrev nettmagasinet EnGadget at et konsortium av 30 europeiske selskaper, med Airbus, Siemens og München tekniske universitet i spissen, er i ferd med å utvikle en programvareplattform for et system som automatisk overlater all styring av et fly til bakkekontrollører dersom det blir forsøkt kapret. Det ble oppgitt at dette programmet har et budsjett på 45 millioner dollar, og at en innledende presentasjon skulle foregå på en konferanse i Storbritannia i oktober.

    Les også:

Til toppen