BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ny bekreftelse for Opticom

Opticom offentliggjorde onsdag en avtale med en av verdens ledende produsent av elektriske og og elektroniske konnektorer, AMP Inc. Avtalen tas som nok en bekreftelse på at Opticoms teknologi er nærmere kommersiell utnyttelse en noensinne.

Eirik Flaa
22. okt. 1997 - 13:20

Den av mange svært så utskjelte "børsboblen" Opticom, offentliggjorde i dag en avtale med den amerikanske produsenten av elektriske og elektroniske konnektorer, AMP Incorporated.

AMP, som er et verdensomspennende selskap med 45.000 ansatte i 50 land, skal produsere komponenter til første generasjon av Opticoms plastikk-baserte hukommelsesmoduler. Etter det digi.no har fått opplyst er AMP også kapabel til å produsere hele lagringsenheten, men Opticom har sagt at de vil annonsere nye samarbeidspartnere i løpet av kort tid.

Opticom annonserte for få uker siden en samarbeidsavtale med Lucent Technologies' forskningsenhet Bell Laboratories, men denne avtalen dreier seg i hovedsak om utvikling av tredje generasjon av Opticoms lagringsenheter.

Den nye AMP-avtalen dreier seg som sagt om første generasjon, som ifølge Opticoms styreformann Thomas Fussel, vil være på markedet i løpet av 12 til 24 måneder. Ettter det digi.no får opplyst er imidlertid skillet mellom de ulike generasjonene flytende, og produksjonsavtalen med AMP kan dermed bety samarbeid også på de neste generasjonene av Opticoms produkter.

Opticom oppfatter AMP som en "svært viktig strategisk samarbeidspartner". I første rekke skyldes dette selskapets kompetanse til de ulike lagringsrelaterte kommunikasjonsgresesnittene som finnes i digitale enheter.

Avtalen med AMP vil gjøre det mulig å implementere Opticoms teknologi i kjente grensesnitt som smartkort og PCMCIA. Etter det digi.no kjenner til vil det ikke primært bli fokusert på PC-markedet. Smartkort i mobiltelefoner er et uttalt satsingsområde, men dersom teknologien viser sin fortreffelighet vil trolig lisenstakere tilpasse tenknologien også til PC markedet.

Slik det ser ut i dag føler Opticom ingen hast med å angripe PC-markedet. Til det er det teknologiske spranget for stort, får digi.no opplyst.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.