Ny bildesøketeknikk finner like varer

Med et gjennombrudd i teknikk for bildesøk viser en ny nettbutikk hvordan netthandel bør fungere.

«En datamaskin har null intelligens og klarer for eksempel ikke å sammenligne bilder» har vært et av mantraene om hva IT kan og ikke kan løse i veldig mange år. Nå er dette i ferd med å endre seg.

Etter intenst forskningsarbeid på en rekke teknikker, har det begynt å dukke opp nesten science-fictionaktige tjenester som klarer å tolke form, farger og mønstre i bilder.

digi.no omtalte i går IBMs nye system for søk i videofilm. Vi har også tidligere omtalt Riya, en amerikansk tjeneste som klarer å gjenkjenne fjes fra bilde til bilde. (Se boksen til høyre)

    Les også:

Nå har selskapet bak Riya lansert en ny og mer avansert tjeneste: En shopping-søkemotor som de påstår kan sammenligne bilder.

Like.com er allerede åpnet og viser en imponerende mulighet til å sortere for eksempel sko etter form, farge og mønster. Men den mest avanserte muligheten er ennå ikke på plass:

Meningen er at man skal kunne peke tjenesten til et bilde av for eksempel en kjendis, strekke en firkant rundt skoene og si: «Vis meg sko som ligner». Foreløpig har Like.com lagt inn testbildene selv. Man kan for eksempel klikke på et bilde av Tom Cruise som har på seg et par sorte sko med flat, litt bred tupp. Et klikk gir så en lang rekke bilder med kjøpsinformasjon over like sko.

Tjenesten er laget med Ajax-teknikk og man kan justere farger og hvor tett form, mønster og farge skal matches. Bildet under viser et søk på skoen til Tom Cruise, men etter at vi har valgt en mellombrun farge. Justerer man kravene til treff på form (trekk i glidebrytere, markert med røde ringer over), ser systemet ut til å fungere.

Hvor godt tjenesten faktisk fungerer vil nok komme an på bildet man sender inn – det virkelige beviset kommer når man kan sende inn et bilde og få se hvor god søketreffene er.

Tjenesten er dog merket «alpha» og teknikken er foreløpig lagt fra perfekt: Vi forsøkte muligheten av fokuserte søk ved å trekke en ramme rundt spennen på eksempelskoen, men søkeresultatet bommet stygt – vi fikk for eksempel opp en rekke sko helt uten spenner.

Fungerer teknikken, kan den skape en liten revolusjon for mange nettbutikker som i dag ikke klarer å legge ut så mye søkbar informasjon. Nettbutikker i bransjer som klær, møbler og interiør er mer avhengig av bilder og tørster nok etter mulighet til å la kunder søke med visuelle parametere.

Til toppen