Ny (brukt)bil? yaTack!

Nettbutikken yaTack (tidligere OLC) skal selge biler på Internett. Mange biler. Ambisjonen er rundt 350 allerede i år. Men ikke hvem som helst får kjøpe disse bilene.

Nettbutikken yaTack har inngått en samarbeidsavtale med Lease Plan Norge om salg av biler på yaTack-auksjonen.

- Det blir en lukket aukjson for konsumentene, og det er Lease Plan som bestemmer hvem som skal være med. Bilsalget er rettet mot det profesjonelle markedet og Lease Plans nettverk av merkeforhandlere og eksisterende oppkjøpere, forklarer administrerende direktør i yaTack, Hans Christian Qvist.

- Biler er et område som har vist seg å ha et stort potensiale i USA, og vi ønsker å befeste vår posisjon i dette markedet. Avtalen med Lease Plan går over to år og selskapene har ambisjoner om å selge rundt 350 biler online i år. Neste år er planen å øke intensiteten i antall auksjoner, og for år 2001 estimeres et totalsalg på nærmere 2.000 biler, sier Qvist i en pressemelding.

- Bilene er godt vedlikeholdte leasingbiler som er mellom to og fire år gamle, og én av fordelene med dette samarbeidet er at denne aktøren har stor troverdighet i bilmarkedet, noe som er ekstremt viktig for kjøpere som ikke har anledning til å prøvekjøre bilene. For å sikre at bilkjøperne på Internett får skikkelig support og oppfølging vil det i begge selskapene bli opprettet egne supportfunksjoner hvor kjøpernes spørsmål omkring den enkelte bil og selve auksjonsprinsippet blir håndtert profesjonelt, fortsetter Qvist.

- Det elegante ved å begynne på denne måten er at vi henvender oss til et marked som vi vet eksisterer. Forhandlerne kjøper disse bilene i dag, men da på den "gammeldagse" måten ved hjelp av telefon og telefax. Ved aktiv bruk av Internett håper vi å favne flere bruktbilaktører, skape et bredere og mer riksdekkende nettverk og yte kjøpergruppene enda bedre service, sier Lasse Pettersen, avdelingsdirektør i Lease Plan Norge.

- Vi ser videre at Internett kommer til å bli en stor og viktig salgs- og distribusjonskanal for biler i årene som kommer, og ved å samarbeide med yaTack slipper vi selv å bruke masse ressurser på kompetanseoppbygging og millionbeløp til teknologiske løsninger, men likevel være sikret en profesjonell håndtering av internettsatsningen, legger Pettersen til.

Selskapene regner med å gjennomføre den første auksjonsrunden allerede i begynnelsen av mars.

- På sikt ønsker yaTack også å bygge opp en egen "ny-bil"-forretning, og da retter vi fokus mot forbruker. Dette vil også bli i allianse med en stor aktør, sier Qvist.

Til toppen