Samsung kan stå foran en overhaling, med en ny designsjef bak roret. (Bilde: Daniel Kalker/dpa/Corbis/All Over Press)

Ny designsjef hos Samsung

Duket for visuell overhaling?

Det er ikke så uvanlig å høre at Samsung henger litt etter designmessig, spesielt når det gjelder populære produkter som smartmobiler og nettbrett. Selskapet har ofte blitt beskyldt for å bruke litt vel mye plast og lansere produkter som ikke alltid fremkaller den «eksklusive» følelsen.

Det er blitt tatt grep i det siste, med smartmobiler som den ferske Alpha-modellen, med det er alltid rom for forbedring.

Samsung innser det tydeligvis selv, og har nylig ansatt en ny designsjef som skal få overordnet ansvar for selskapets visuelle profil.

Lee Don-tae, som designeren heter, er ikke en hvem som helst. Han har ledet det Londonbaserte designselskapet Tangerine, der blant annet Apples Jonathan Ive en gang i tiden var ansatt.

Lee har jobbet i Tangerine siden 1998, og har hatt ansvar for selskaper som LG, British Airways, Toyota - og Samsung. Han stod blant annet for designet til businessklassen for flyselskapet British Airways, som økte selskapets inntjening betydelig takket være en ny setekonfigurasjon.

Lee har allerede begynt i sin nye stilling, og ifølge Samsung vil han ikke bare jobbe med enkeltprodukter, men ha det overordnede ansvaret for selskapets designstrategi fremover.

    Les også:

Til toppen