Ny DRM-standard for film og musikk

«UltraViolet» skal gjøre innholdskontroll enklere.

Forvirringen har så langt vært stor når det gjelder såkalt DRM (Digital Rights Management). Munnhellet «det fine med standarder er at det er så mange å velge i» er ganske dekkende i en verden der nær sagt hver eneste aktør har sitt eget system, som ikke nødvendigvis samarbeider med konkurrentens.

Vi så det for eksempel med storfilmen «Avatar», som ikke kunne spilles av i alle spillere da den kom på Blu-ray i begynnelsen av mai. Årsaken var at filmselskapet Fox hadde tuklet med kopisikringen, og dermed måtte spillere fra blant annet Samsung, Sony og Pioneer oppdateres med ny firmware.

DRM skal sikre innholdsleverandørene kontroll med innholdet, slik at det bare kan brukes en tidsbegrenset periode eller bare av en bestemt person eller i en bestemt sammenheng.

Innholdskontrollen er beslektet med kopisikring som serienumre og nøkler, men er ikke nødvendigvis det samme. Mens det ofte er lett å komme rundt kopisikring uten å modifisere eller ødelegge innholdet, er dette vanskeligere med DRM-beskyttelse. Beskyttelsen er svært omstridt, fordi den fratar kunden råderetten over produktet hun eller han har kjøpt.

I Blu-ray-standarden ligger det muligheter for å låse de enkelte filmene til bestemte spillere og/eller nettkontoer, slik at man kan stikke kjepper i hjulene for et bruktmarked. Man aktiverer filmen på samme måte som Windows, og kan dermed ikke spille den av på naboens spiller.

Ved lanseringen av Blu-ray i Berlin høsten 2005 ble vi journalister også fortalt hvordan spillerne kan gjøres ubrukelige dersom man prøver å sette inn en uautorisert plate eller en piratkopi. Spilleren kan først låses opp igjen dersom kunden kan bevise at hun eller han virkelig eier filmen.

Slike funksjoner er heldigvis ikke tatt i bruk av filmindustrien ennå, trolig fordi selv de innser at det blir et for drastisk inngrep i kundenes rettigheter.

Likevel gjør nå filmbransjen, musikkbransjen og elektronikkindustrien et nytt forsøk på å gjøre DRM mer spiselig. De har endelig blitt enige om en felles standard, og satser på å skape en sømløs verden der reglene er enkle og forståelige for den vanlige filmkjøper.

Ultraviolet

Det nye systemet har fått navnet «Ultraviolet». Logoen med bokstavene «UV» vil snart begynne å dukke opp på Blu-ray- og DVD-plater, samt på filmer for nedlasting. Hensikten er at filmene skal kunne spilles på alle enheter med UV-merket, forutsatt at plattformen er den samme (det vil naturligvis fortsatt ikke være mulig å spille en Blu ray-plate i en DVD-spiller).

Med på laget er nesten alt som kan krype og gå av elektronikkselskaper og filmprodusenter. Både Intel, HP, Microsoft, Sony, Samsung, Panasonic, Cisco, Adobe, NBC, Warner, Nokia, Paramount og Fox er blant partnerne som listes opp. I tillegg er musikkbransjeorganisasjonen RIAA (Recording Industry Association og America) med, noe som kan tyde på at UltraViolet også vil bli å finne på CD-plater og nedlastbar musikk.

Spesiell UltraViolet-autorisert programvare vil komme, slik at UV-merkede filmer som er kjøpt i nettbutikker kan avspilles på PC.

Brukerne får utdelt en UltraViolet-konto, slik at de kan lage kopier av filmen de har kjøpt for avspilling på andre enheter. I dag er det nokså kronglete (og etter alt å dømme ulovlig) å lage en kopi av en Blu-ray-plate du eier for avspilling på PC eller mediespiller.

Kontoopplysningene vil ligge i nettskyen, og dermed være tilgjengelige fra alle enheter som er tilkoblet Internett.

Hvorvidt UV-merkede plater vil kunne spilles av på eldre spillere uten UV-merke, sier UltraViolets nettsted ikke noe om. Om dette ikke er tilfelle, må vi alle nok en gang gå den tunge veiein til Expert eller Elkjøp og kjøpe enda en ny spiller...

Ikke Apple

Ett selskap mangler på den lange listen over samarbeidspartnere. Apple har i dag nærmest monopol på salget av musikk via nett, og er i USA også store på salg av film og TV-serier via sin nettbutikk iTunes.

Akkurat dette selskapet glimrer med sitt fravær på UltraViolets liste over samarbeidspartnere. Apple-sjefen Steve Jobs har tidligere uttalt seg svært kritisk til Blu-ray, og har i klartekst sagt at han mener mediet er dødt før det har overtatt for forløperen DVD.

Jobs mener at disker både til musikk og film vil forsvinne, til fordel for filbasert underholdning som er tilgjengelig via nettet for avspilling på en lang rekke enheter.

Dette rimer ikke helt med ønsket til UltraViolet-leiren, som tydeligvis håper på en ny vår for diskbaserte medier. Og som vil oppnå dette ved å gjøre innholdet lettere å overføre til Jobs nettverden.

Til toppen