Ny-gammelt annonseselskap velger seg nettungdom

Etter å ha fått nettjobben med Big Brother, vil annonseselskapet Adweb innskrenke målgruppen.

Gamle Adweb fikk en kort levetid i kompaniskap med Ad Pepper Media da selskapet ble kjøpt i år 2000.

Året etter la Ad Pepper ned Norges-virksomheten, og Adweb gikk med i sluket. Men mot slutten av fjoråret kom meldingen om at Adweb var vekket til liv igjen. Det er en gammel kjenning innen nettbransjen, Bim Elisabeth Jobsen, som vil prøve å bygge opp selskapet på nytt.

I den sammenheng har Adweb fått til et videre samarbeid med tyske Ad Pepper Media International, som fortsatt eksisterer. Tidligere har Ad Pepper hatt kontrakten med nettannonsering i Norge i forhold til TVNorge.

For 2003 er det Adweb som har fått kontrakten, og retten til salg av bannere, knapper, pop-ups/backs og plakater på nettstedet Bigbrother.no for 2003.

- Når det gjelder salg av annonser og sponsorater på egen site-portefølje, satser Adweb nå på oppbygging av en site-portefølje bestående av maks 10-15 populære og store kvalitetsnettsteder - rettet kun mot målgruppen ungdom 15-35, skriver Jobsen i en pressemelding.

- De registrerer seg, deltar i konkurranser, abonnerer og handler mer enn noen annen brukergruppe på nettet. Det er heller ingen hemmelighet at 'ungdom 15-35' er en meget kjøpesterk gruppe, samtidig som de er forholdsvis lette å påvirke. Vi har valgt å bygge opp site-porteføljen vår med 100 prosent fokus på gruppen 'ungdom 15-35' av flere årsaker. Erfaringen vi har tilegnet oss, er at dersom salgsnettverkene har for stor siteportefølje, klarer de ikke å oppfylle kundens krav om serviceytelse og oppfølging. Da fant vi ut at vi måtte velge, sier hun i meldingen.

Til toppen