BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ny giv for OpenGL på Mac

Implementeringen av OpenGL på Mac har tatt et langt steg fremover. ATI Technologies opplyser nå at selskapet snart er klar til å levere maskinvareløsninger basert på 3D grafikkakselerator-standarden også for Mac-plattformen.

Øystein Kvistad
11. sep. 1998 - 10:15

OpenGL står for Open Graphics Language, og er et 3D grafikkspråk utviklet av Silicon Graphics - et språk som er blitt en de facto standard som støttes av en rekke leverandører. Enkelt forklart kan OpenGL sies å være programvare som gjør det mulig å fremstille høykvalitets 3D-grafikk uten å bruke uforholdsmessig mye prosessorkraft. OpenGL kan eksempelvis implementeres som en forlenget arm til selve operativsystemet og støttes av de fleste Unix-baserte arbeidsstasjoner, X Window System og Windows, og konkurrerer med blant annet Direct3D API fra Microsoft, og QuickDraw 3D fra Apple.

Men nå skal enda flere Mac-frelste få passere gjennom Silicon Graphics' tredimensjonale perleport: ATIs grafikkakseleratorer RAGE II og RAGE PRO er bygget inn i alle desktop-Mac'er som nå skipes ut fra Apple-samlebåndene, men når de nye driverne kommer i september, vil spill og 3D-baserte modelleringsapplikasjoner få en solid ytelsesforbedring fra de innebygde RAGE-brikkene.

I skrivende stund er det hovedsaklig tre typer 3D grafikkbibliotek som støttes på Mac. Apple utviklet selv sin i praksis Mac-proprietære QuickDraw 3D Rave, som selvfølgelig støttes av Apples leverandører av grafikkakseleratorkort til Macintosh. Så er det det proprietære Glide-biblioteket utviklet av 3Dfx Interactive og som kun støttes av grafikkakseleratorer basert på 3Dfx' Voodoo brikkesett. Og til sist er det altså OpenGL fra Silicon Graphics som nå holdes ved like som en uavhengig standard: OpenGL er portet til Macintosh av Conix som et programvarelag som sitter på toppen av Apples QuickDraw 3D RAVE.

På Macintosh er et par av de viktigste OpenGL-applikasjonene Strata StudioPro, form.Z og flysimulatoren X-Plane. id Softwares John Carmack, mannen bak de populære dataspillene Doom og Quake, er også en stor OpenGL-tilhenger, og nylig møtte han Apples interimsjef Steve Jobs for å misjonere for innføringen av OpenGL over hele Mac-plattformen.

Ifølge en uttalelse på OpenGLs offisielle nettsted vil de nye driverne som nå klargjøres av ATI fungere både med RAGE II-brikken som du finner i iMac og tidlige modeller av PowerMac G3, samt den forbedrede RAGE PRO-brikken som er benyttet i senere versjoner av PowerMac G3 (forutsatt at du også har minst 6 MB video RAM).

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.