RESULTATERFINANS

Ny handleplass for binders og bandasjer

Sammen med IBM har Nedit.com brukt 18 måneder på å utvikle en ny handleplass. Selskapet har allerede sikret seg 70 leverandører og 450 kunder.

Einar Ryvarden
2. mars 2000 - 16:24

Amazon og Yatack er kanskje mest kjent, men 80 prosent av all netthandel foregår mellom bedrifter. En lang rekke portaler og bedrifter slåss derfor om å skape den mest populære handleplassen og dermed den tekniske standarden for oppslag og kjøp mellom bedrifter.

Kampen står mellom både eksisterende vareleverandører, programvareselskap som SAP og Superoffice og en serie agressive nye nettsteder. Norske Nedit.com ser ut til å ha kapret seg en solid plass i teten ved å samarbeide med IBM.

Med et IBM-basert system har selskapet laget en markedsplass som åpenbart imponerer mange aktører, for 70 leverandører og 450 bedriftskunder har alt meldt seg på. En undersøkelse viser at en større norsk bedrift i gjennomsnitt gjennomfører 50.000 bestillinger i året, noe som vil skape et stort trafikkvolum hvis Nedit.com tas i bruk.

For alle analytikere påpeker at handelsplasser på nettet må kobles sammen med økonomisystemet til både selger og kjøper og derfor har Nedit laget et avansert system. Uten slik automatikk får man ikke lønnsomhet i Internett-handel.

Nedit skal dessuten samarbeide med ISAL, som med 23 store konsern er det største innkjøpssamarbeidet i norsk næringsliv.

I tillegg forteller Sverre Skorpen, sjef i Nedit, at selskapet har laget et system for å publisere kataloger på Internett. På åpningsdagen ligger det allerede 100.000 varer ute på Nedits sider.

- Foreløpig er det mest enkle og ikke-kritiske varer bedrifter kan handle hos oss. Vi har satset på tre bransjer: Helse, bank/forsikring og generell industri. Skruer, verktøy, kontorrekvisita og bandasjer er typiske varer, forteller Skorpen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.