Ny innpakning - samme innhold

Dagens Næringsliv kan puste rolig ut og satse videre på nett. Både Hegnar.Online og Økonomisk Rapport gjør det billig og pusser opp overflaten, men akter ikke å fylle webtjenestene med særlig innhold.

I lys av Dagens Næringslivs forestående friske satsing med betalingsutgave på nett (se peker til relatert artikkel i høyre marg), virker både Hegnar.Online og Økonomisk Rapport som om de har mer enn nok med å distribuere papirutgaver og konkurrere seg i mellom.

Hegnar Online, som inneholder blant annet både Finansavisen, Kapital og KapitalData, skal snart komme på luften med ny design. I en annonse i det siste nummeret av KapitalData, som kom denne uken, heter det i en annonse; "Nå lanseres nye Hegnar.Online." Likevel er ikke den nye tjenesten tilgjengelig på nettet.

- Det skulle ikke stått "nå". Det skulle stått "neste uke", sier ansvarlig redaktør Stein Ove Haugen i KapitalData.

Det er Haugen som er ansvarlig for internettsatsingen til Hegnar-gruppen. Han lover at i løpet av neste uke skal nye Hegnar.Online være på luften i nye klær.

- Det som er nytt, er design og layout. Det redaksjonelle er stort sett det samme, sier Haugen. Dermed kommer den samme tjenesten i ny innpakning uten at man satser mer på Internett som medium.

- Satser dere på større annonseinntekter framover, da?

- Det kan hende, sier en hemmelighetsfull Haugen, som ikke vil kommentere verken målsetting, nye annonseestimater eller hvor mye utviklingen av den nye tjenesten har kostet.

- Hvorfor har det tatt så lang tid å utvikle nye Hegnar.Online?

- I digi.no vet dere sikkert at det tar ting å utvikle nye ting på Internett. Mange ting skal stemme, man har underleverandører å forholde seg til og liknende. Det er det samme hos oss som for alle andre aktører på markedet, sier Haugen.

Hjemmet Mortensens blad Økonomisk Rapport har også en nettsatsing som i stor grad bærer preg av venstrehåndsarbeid. I mars kom Økonomisk Rapport i ny design, men nettstedet har kun et par saker fra papirutgaven tilgjengelig.

- Vi kommer til å være på Internett og muligens satse mer på interaktive ting. Men det blir ikke før til høsten. Det er litt usikkert hva som skjer i forhold til HjemmeNett om vi skal satse uavhengig av dem eller med dem, sier redaksjonssjef Gunnar Johansen i Økonomisk Rapport.

- Jeg tror interaktive elementer som det DinSide har utviklet, har noe for seg. Vi tenker litt på om vår årlige lønnsguide kan utvikles for nettet. Men det er ikke snakk om å eventuelt legge ut oppdaterte nyheter, sier Johansen.

- Er ikke deres nettsatsing litt halvveis?

- Mange vil sikkert mene det er halvveis. Vår vurdering er at vår papirutgave er såpass mer attraktiv enn en nettutgave at vi ikke vil få igjen pengene for å legge ut hele magasinet på Internett. Det ville bli kannibalisme, sier Johansen.

Til toppen