Ny Kampanje blir gammel før den blir ny

Egentlig var det meningen at Kampanje Online skulle komme i ny drakt fredag 15. august. I stedet kommer den halvannen uker gamle august-utgaven av Kampanje i gammel drakt. Inntil den blir helt ny.

Juni/juli-versjonen av Kampanje Online fronter stadig markedsføringsbladets websted. Som de aller fleste som skal lansere noe på world wide web, opplever bladet nå problemer når de skal publisere noe nytt. Ansvarlig redaktør Tord Langmoen innrømmer at det begynner å ta tid og viser til at de har "tekniske problemer".

Ifølge samarbeidspartner Mogul Media har en totalrenovering ført til at tidsskjemaet har sprukket.

Kampanje hadde planer om å lansere en ny onlineutgave med større fokus på nyhetstjenesten Kampanje Xpress i forbindelse med første bladutgave etter sommeren.

- Vi sliter fortsatt med det tekniske. Derfor vil vi i første omgang lansere augustnummeret i gammel utgave. Men når vi har løst problemene, kommer vi til å slippe den nye versjonen så fort som mulig, ikke minst fordi det vil bety en forbedring av nyhetstjenesten vår, sier Kampanjes redaktør.

Langmoen vil ikke gå noe nærmere inn på hvor problemene ligger eller hva som skal til for å løse dem.

Kampanjes samarbeidspartnere på den tekniske siden er både Mogul Media og Telia Internett. Mogul opplyser at tjenesten i realiteten er ferdig, og at det bare er snakk om dager før den er på nett.

Prosjektleder Knut Allum hevder grunnen til forsinkelsen er at de ikke vil levere noe som er av dårlig kvalitet.

- I utgangpunktet fikk vi beskjed om å levere en ny design. Det som er skjedd, er at vi har totalrenovert tjenesten fra "scratch" og gått langt utover kravspesifikasjonen, sier Allum til digi og vil ikke si noe konkret om hvor dyrt oppdraget dermed har blitt.

- Vi har informert Kampanje om hva som har måttet gjøres underveis.

Mogul Media har samarbeidet med Telia Internett (gamle Riksnett) om den nye løsningen som blant annet innebærer å legge tjenesten over på en NT-plattform. Den forrige onlineutgaven av Kampanje, som ble lansert 2. november 1995, var utviklet av konkurrentene New Media Science og Telenor.

Allum er svært forsiktig med å kritisere det arbeidet som ligger i den gamle versjonen.

- Det er en rekke personer som jobbet på Kampanje den gangen, og flere organisasjoner som har bygget på løsninger som har ligget i bunn. Det var et nybrottsprosjekt, og det er naturlig at det nå skjer en oppgradering, sier Allum.

Til toppen