Ny løsning styrer alle typer telefoner

En ny sentralbord-løsning fra Telenor lar kundene styre både mobil og fasttelefoni.

Telenor har lansert en ny sentralbordstjeneste som gjør det mulig å integrere bedriftenes forskjellige telefonsystemer. Systemet leveres som en tjeneste uavhengig av hussentralene og det støtter fasttelefoner, mobiltelefoner og IP-telefoni.

Når kunder og andre ringer ansatte i bedriften er det viktig for sentralbordet å ha en god oversikt. Informasjon om fravær er derfor en integrert del av løsningen og systemet kommer med en ferdig integrasjon mot Microsoft Exchange, Lotus Notes og Novell Groupwise. Fraværsstatus kan settes opp via web, gjennom bedriftens kalendersystem, ved hjelp av en mini-applikasjon eller med en SMS via Telenor proffnett.

- Det å kunne motta samtaler er kritisk. Vi har sett mobilleverandører som har hatt problemer og det å ha en backup løsning ser vi at er utrolig viktig, sier Birkeland.

Med Telenors nye sentralbord kan man da selv sette systemet over på et annet telefonnummer man har tilgjengelig.

- Vi kan også sette over til Netcom som backup, men som Telenor-mann vil ikke jeg anbefale det, kom det halvt fleipende fra Einar Bjørgo, forretningsutvikler i Telenor.

Tjenesten kommer også med statistikk som gjøre det mulig for bedriftens administrator å trekke ut rapporter om antal ubesvarte anrop, vente tid, samtaletid og lignende. Dette er måltall som ofte brukes for å evaluere callsentere.

Telenor fokuserer på SMB-markedet med denne løsningen.

- Vi så først for oss det øvre SMB-segmentet med 250 ansatte, men så så vi at også mye mindre bedrifter hadde behov for dette. De har gjerne mange fasttelefoner og ønsker en og samme løsning for fast og mobil, sa Jan Thomas Birkeland, produktsjef for Incontact Sentralbord-tjenesten hos Telenor.

I realiteten er det bedrifter med 50 ansatte og oppover som er målgruppen. Telenors største bruker har 12.000 ansatte, så teknisk sett skalerer løsningen uten problemer. Tjenesten prises per måned per ansatt og det er ingen nedre grense for antall ansatte en bedrift må ha, men det er de med 40-50 eller flere som har vist størst interesse.

Kunden administrerer selv løsningen gjennom en lokalinstallert applikasjon som kommuniserer over internett med servere hos Telenor. Deler av løsningen kan også administreres gjennom et webgrensesnitt.

Slik ser det lokale grensesnittet for ekspedienten, begrepet Telenor bruker om vekommende som utfører sentralbordtjenesten:

Netwise-delen av grensesnittet viser fraværs- og samtalestatus for personen som søkes og gir muligheten for å gi beskjed per SMS eller epost ved hjelp av et klikk.

Incontact grensesnittet viser status for pålogging og informasjon om eventuelle telefonkøer.

Kunden kan velge å sette ut hele tjenesten, eller gjøre deler av jobben selv. Telenor satser mot det nordiske markedet med sin nye sentralbordløsning, men i prinsippet skal det ikke være noe problem å koble det opp mot telefoner som befinner seg i andre land.

Til toppen