Ny markedsleder innen LCD-skjermer

Det er slutt på PC-leverandørenes store dominans innen salget av LCD-skjermer.

Samsung har klatret til topps i markedet for frittstående LCD-skjermer til PC-er. Det viser foreløpige tall fra tredje kvartal i året, samlet inn av analyseselskapet DisplaySearch.

Fra 1999 til 2001 hadde frittstående leverandører av LCD-skjermer, blant annet NEC, Hitachi og Samsung, svært store andeler av sluttbrukermarkedet. Dette skyldtes at LCD-skjermene på den tiden var såpass dyre at det først og fremst var spesielt interesserte som kjøpte dem - og da for å bytte ut de plasskrevende CRT-skjermene. Men med lavere priser kom de store PC-leverandørene på banen og begynte å bunte PC-ene med LCD-skjermer.

Helt siden første kvartal 2002 har Dell vært markedsleder på LCD-skjermer til stasjonære PC-er, en posisjon ingen har greid å ta fra selskapet før nå.

Nok en gang er det oppgradering av skjermer som driver markedet. Men denne gang er det større og bredere LCD-skjermer kundene vil ha. Alle de store skjermleverandørene opplever at andelen av brede skjermer øker betydelig.

Markedet målt i antallet leverte skjermer var i tredje kvartal i år 25 prosent større enn i samme kvartal i fjor. Dette skyldes delvis oppgraderingstrenden, men også at mange for første gang kjøper PC i nye markeder, inkludert Kina og Latin-Amerika.

Til toppen