JUSS OG SAMFUNN

Ny medieavis på faks

Det er liten tvil om at det er dagens lesere av faksavisen KF-Xpress de satser på å kapre - med samme målgruppe og med 'ferskere stoff to ganger i uken'. På nettet satser de imidlertid bare på å være en underseksjon av Nettavisen.

Hilde Nyman
5. aug. 1999 - 17:57

Ole Henrik Nissen-Lie og Henning Herding er nå nærmere en premiére på den nye medieavisen enn tidligere. Medieavisen blir primært distribuert på faks og satser på å ta over abonnentene til KF-Xpress som reklameorganisasjonen Kreativt Forum står bak.

Inntektene skal i første rekke komme fra abonnement på faksavisen. Prisen på avisen, som starter opp 12. august, skal i en introduksjonsperiode være 1200 kroner, men vil etter hvert økes til 1900 kroner i året.

- Vi starter opp med en faksavis som vi selger i abonnement. Det skal være en nyhetsavis som kommer to ganger i uken. Vi regner med at vi skal selge minimum 200 abonnement i løpet av inneværende år. Målet er 1000 abonnenter i løpet av neste år. Det er folk i media- og reklamebransjen som er målgruppen, sier Nissen-Lie til digi.no.

Både Nissen-Lie og Herding sluttet i mars i år i sine stillinger i Kreativt Forum etter uoverenstemmelser med ledelsen. Nissen-Lie har tidligere vært ansatt som journalist i Aftenposten.

I en artikkel i Dagbladet i dag sier Nissen-Lie at det ikke er tenkt at KF-Xpress blir en konkurrent.

- Jeg sier ikke at det ikke er en konkurrent. Men vi kommer to ganger i uken, og de én gang. Vi kommer til å være mer oppdatert og raskere, så vi regner med at vi vil ta innersvingen på KF-Xpress nyhetsmessig, sier Nisse-Lie til digi.no.

- Hvor mange abonnenter tror du dere tar fra KF-Xpress?

- Alle sammen, tror jeg. Om noen vil abonnere på begge, vet jeg ikke, men vi skal gi kvalitetsinformasjon som man må følge med på, understreker han.

Nettutgaven er neste skritt av satsingen, men det ligger litt lenger fram i tid.

- Vi holder på å diskutere med Nettavisen, men har ikke undertegnet en avtale, sier Nissen-Lie og regner med at det kanskje er noe over en måneds tid til faksavisen også kommer på nett.

- Det er tenkt daglige oppdateringer og for så vidt kontinuerlig. Faksavisen vil kunne gå ut som mail-avis abonnentene kan få gjennom browseren sin, for eksempel Internet Explorer, og man vil kunne se det i samme layout som faksen. På nettet skal man også se filmer, høre radio-spoter og annet som vi skriver om. Vi vil legge arbeider og hele kampanjer ut på nettet i tillegg til nyheter, oppfølginger og featuresaker, sier Nissen-Lie.

- Hvordan er samarbeidet med Nettavisen tenkt å være?

- Rent teknisk vil vi ligge under Nettavisen, og ha adressen nettavisen.no/propaganda. Vi skal ha annonseinntektene fra våre sider og ha en egen identitet og et eget selskap.

- Så dere blir en underseksjon i Nettavisen?

- Ja, det kan du si. Vi vil også samarbeide litt om stoff, hvis vi skriver stoff av allmenninteresse, vil de kunne kjøre det opp på sin førsteside, men de kan ikke redigere vårt stoff. Det er vår avis.

- Vil dere ta dere betalt for innholdet på nettet?

- Det vi diskuterer er i prinsippet å ligge åpent, mens nyhetene på faksavisen eller mailavisen ikke vil ligge åpent på nettet, sier Nissen-Lie.

De som kommer til å figurere på lønningslistene til Propaganda, er foreløpig alle kjente navn; Ingebrigt Steen Jensen, Nils Petter Nordskar, Stephanie Dumont og Henrik Steen. Av disse er det kun Steen som er heltidsansatt, mens de andre skal bidra med kommentarer.

Trafikken på nettet har han ikke tenkt så mye på, men regner med at nettutgaven vil bygge seg opp som en viktig aktør på markedet og dermed få trafikk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

- Jeg ser for meg at vi vil bli viktigere og viktigere, men vi har ikke budsjettert med noen inntekter i år, så det er å regne som en bonus hvis vi får noen inntekter. Jeg regner med at vi får til en del annonseinntekter. Vi får vel kanskje bra besøk når vi har en god sak som blir sitert andre steder, tror Nissen-Lie.

Propaganda har i dag egne selgere gjennom Henning Herdings selskap Media Action. Men Nissen-Lie utelukker ikke et mulig samarbeid med Nettavisen også på dette området. I tillegg tenker de på en mulig samlokalisering med Nettavisen i deres lokaler i Møllergata.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.