På ny er Altinn, som drives av Brønnøysundregistrene, rammet av en skandale i forbindelse med selvangivelsen. (Bilde: Brønnøysundregistrene)

Ny megaflause for Altinn

Årets Kenneth heter Terje.

Inntill tirsdag kveld trodde ledelsen i Altinn at alt var i sin skjønneste orden. Selv med 20 prosent høyere trafikkbelastning hadde tjenesten klart seg bra da folket strømmet til for å sjekke selvangivelsen. Riktignok kunne bare de 580.000 som hadde registert seg faktisk få tilgang til sine skatteopplysninger, men det hindret ikke mange hundretusener fra å prøve.

LES HVA SOM SKJEDDE HER.

Men på kvelden skjer det som absolutt ikke skal skje. En bruker, Eirik Rønjum, hadde fått opp opplysningene til en fremmed, selv etter å ha pålogget seg på normal måte. Han sa straks ifra på twitter.

Det var opplysningene til en Terje som ble vist. I fjor skjedde det samme. Da var det en Kenneth som ble eksponert for hele landet.

– Det er veldig provoserende. Altinn har fått så mye penger, og når man logger på en statlig tjeneste så forventer man at den skal være sikker, sa Rønjum til Dagbladet tirsdag kveld.

Han skal ikke ha vært den eneste som har fått opp andre opplysninger enn de han skulle hatt.

"Terje" ble årets "Kenneth" da en ny feil rammet Altinn.
"Terje" ble årets "Kenneth" da en ny feil rammet Altinn. Bilde: Faksimile Dagbladet

– Vi har fått beskjed om at det er noen som har fått denne feilen. Vi undersøker saken nå for å få klarhet i hva det dreier seg om, sier Mette Siri Brønmo, kommunikasjonssjef i Altinn, til Dagbladet. Hun opplyser videre at de ikke kjenner til om flere er rammet eller hvor mange det gjelder.

I en pressemelding fra Altinn bekreftet de problemene onsdag morgen.

– Teknisk feil på en server tirsdag kveld medførte at et fåtall brukere ble logget inn til en annen persons Altinnkonto, men uten tilgang til skjemaer og meldinger eller mulighet til å gjøre endringer, skriver Altinn som fortsetter med å forsikre at ingen av sidene som ble vist inneholder skattedata eller sensitive personopplysninger.

Altinn har i skrivende stund ingen forklaring på hvordan de, for tredje år på rad, opplever problemer med tjenesten.

– Vi jobber med å ta kontakt med de som er eksponert, sier Altinn-direktør Kjersti Lauritzen.

Altinn skriver at feilen hurtig ble isolert til én server i løsningen, og denne ble raskt tatt ut av drift.

– Dette er sterkt beklagelig. Vi setter sikkerhet høyt, spesielt etter hendelsen i fjor, avslutter Lauritzen sin egen pressemelding.

digi.no kommer tilbake med mer.

Til toppen