Ny Microsoft CRM i oktober

Microsofts nye CRM 3.0 fokuserer på forenkling, blant annet med bruk av RSS-formatet.

Under Business Summit-konferansen her i Redmond i dag, forhåndslanserte Bill Gates Microsoft CRM 3.0, selskapets nye pakke for kundeadministrasjon.

Microsoft lanserte en rekke nye produkter på Business Summit-møtet som alle er rettet mot mellomstore bedrifter, selskaper med 50 til 1000 ansatte. Dette er i utgangspunktet gode nyheter for norske bedrifter som er langt mindre enn kundene de mest avanserte løsningene er rettet mot.

Gjennomgangstonene til Microsoft er automatisering og bedre informasjonsflyt. Microsoft har gjennomført en omfattende utredningsarbeid hos 750 selskaper over hele verden som viser at alt for mye informasjon er lagret på papir, smålapper og muntlige beskjeder. Dette blir ikke tatt vare på og man får ikke spredd og tatt vare på mye, påpekte Gates under sin presentasjon. Mellomstore bedrifter har heller ikke store IT-avdelinger og råd til å få tilpasset IT-systemer.

Dette har vært grunnlaget for blant annet CRM 3.0: Hovedfokus ligger på automatikk, ferdige maler og oppsett og la brukere jobbe gjennom Office som de kjenner best.

Man kan jobbe direkte i CRM-pakken, men brukere vil jobbe mest i Outlook eller Office. Pakken kommer med ferdige oppsatte roller, for eksempel selger eller salgsleder. En av de store nyhetene er «raskt tilbud», en veiviser («wizard») for å sortere ut kunder og gi dem et tilbud. Veiviseren legger inn kampanjen, sprer ut oppgaver til selgere. CRM kan også få Sharepoint-pakken til Microsoft å sette opp en nettside med dokumenter og oppgaver.

CRM 3.0 er også bedre integrert med Excel for å hente ut og analysere data: Systemet kan automatisk lage grafer over for eksempel salg i en region eller salg til en kunde.

CRM 3.0 gir også et nytt vindu til Office som blir liggende på høyre side. Brukeren som skal lage tilbudsbrev slipper å taste inn informasjon igjen: Med en intelligent Word-mal kan man velge en kunde og få fylt ut salgsbrevet automatisk. Brukeren kan også endre data om kundene og se på historikk, fra Office.

Microsoft har også gjort en overraskende satsning på RSS, det enkle utlistingssystemet som har blitt populært for å følge med på nettsider. CRM 3.0 kan skape en RSS-feed ut i fra hendelser. Microsoft demonstrerte et eksempel med et utleieselskap som med CRM skapte en RSS-feed med en liste over leiligheter som måtte vaskes. Dermed kan partneren deres, rengjøringsbyrået følge med på dagens jobber med en nettleser eller fore RSS inn i Outlook og få e-poster med nye jobber.

– Den norske versjonen av Microsoft CRM 3.0 vil bli lansert i første kvartal 2006, sier O. Stian Lundquist, produktsjef Microsoft CRM.

    Les også:

Til toppen