Ny mobilaktør vil halvere bindingstiden

Telmore-sjef Christian A. Aanestad vil halvere bindingstiden, og tar opp kampen mot myndighetene.

Det danske lavprisselskapet Telmore eid av TDC skal innta det norske markedet, og det er kontantkortkunder hos NetCom og Telenor som skal utfordres.

Markedssjef Christian A. Aanestad i Telmore har tidligere har vært ansatt som markedssjef i Telenor Mobil, og kjenner hvordan de store mobiloperatørene jobber.

- Vi mener 12 måneders bindingstid er urimelig for forbrukeren. Mange mobilbrukere har fått superbillig mobiltelefon med så lang bindingstid, men til gjengjeld må de slite med dyrt abonnement. Når de oppdager det, er det for sent, sier Christian A. Aanestad til digi.no.

Telmore får støtte fra teleanalytiker Tore Aarønæs, som sier at de store teleoperatører presser markedet ved å tilby billigmobiler med 12 måneders bindingstid. Aarønæs peker på at abonnementene som knyttes til de subsidierte mobiltelefonene ofte er betydelig mer kostbare enn de rimelige abonnementsvilkår som mindre utfordrerselskaper tilbyr.

    Les også:

Nå vil Aanestad ha de samme regler som i Danmark, der telemyndighetene har innført en maksgrense på seks måneder i forhold til bindingstid ved kjøp av subsidierte mobiltelefoner.

- Vi ønsker at Post- og Teletilsynet i Norge innfører samme regulering, sier Aanestad.

I Danmark selges også subsidierte telefoner, men da kun med 6 måneders bindingstid, og uten noen form for operatørlås.

Telmores markedssjef er kritisk til at de store mobiloperatørene Telenor, Netcom og Tele2 binder kundene opp i 12 månder når de selger billige mobiltelefoner.

- Ved å binde kundene så lenge opp hindrer de at forbrukerne velger rimeligere abonnement hos andre mobilselskap. Dette må vi få en slutt på, og det beste er at Post- og Teletilsynet går inn og setter en maksgrense.

Også teleanalytiker Aarønæs frykter at det er kun de store teleoperatørene som Telenor og NetCom som har råd til å tilby subsidierte mobiltelefoner, eller selger dem på «avbetaling».

Dermed binder de opp kundene slik at de mindre og rimeligere aktørene ikke har lommebok til å ta opp konkurransen, mener han.

Det er nå 22 mobiloperatører på det norske markedet, og de fleste tilbyr flere abonnementstyper. Totalt finnes det 82 forskjellige abonnementer på markedet. Og billige telefoner helt ned til en krone, er ofte knyttet til dyre abonnementer.

Aanestad er undrende til at Forbrukerombudet har vist en lunken holdning til forslaget om seks måneders bindingstid, ettersom dette i stor grad vil berøre forbrukerens privatøkonomi.

Som et eksempel selger Telmore i Danmark en Sony Eriksson k800i til 3644 kroner med 6 måneders bindingstid, mens den samme telefon til sammenlikning koster 4647 kroner hos Telenor og 5289 kroner hos Netcom med 12 måneders bindingstid.

- Totalprisen vil variere etter hvilket abonnement man velger. Men vår illustrasjon viser at seks måneders bindingstid holder i forhold til å kunne gi en god pris på telefonen og totalpris (telefon + abonnementskostnaden i bindingstiden), framholder Aanestad til digi.no.

Telmore er et 100 prosent nett-mobilselskap som tilbyr forhåndsbetalt mobiltelefoni. Det vil si at kunden selv bestiller og administrerer sin mobiltelefoni på Internett. Selskapet startet nylig opp i Norge.

- Vi ønsker å være folkets mobiloperatør med klar tale, som innebærer at våre kunder ikke skal få noen overraskelser med fotnoter og små skrift i tillegg til de betingelser som er gitt. Vi forholder oss til ett abonnement, en SMS-pris, en minuttpris og en MMS-pris, forklarer Aanestad.

Det antas at det i dag er 35 prosent kontantkortbrukere i Norge, og det er denne gruppen Telmore ønsker å nå i alderen fra 18 til 29 år.

Til toppen