Ny mobilkrig fra 1998

Fra januar senker Telenor ringeprisene med 20 prosent. Det ventes at Telia vil komme inn på mobilmarkedet som ny aktør, med et sterkt behov for å skaffe seg markedsandeler ved hjelp av lave priser. Heller ikke NetCom vil sitte å se at markedsandelene svinner.

Når kunden har valgt seg en annen mobilleverandør er kunden tapt for Telenor, er administrerende direktør i Telenor Mobil, Stig Herbern, sitt utgangspunkt når han går inn i et nytt år med minst like stor mobilkonkurranse som de vi har bak oss.

Herbern åpner ved å sette ned prisene på mobilterminert trafikk med 20 prosent fra nyttår, og sier at selskapet vil konkurrere med gamle og nye aktører på pris om det er nødvendig.

Han spår langt kraftigere konkurranse på mobilmarkedet de neste årene. Akkurat nå er vi inne i en "stille før stormen"-periode, der de to eksisterende aktørene omtrent vet hvor de har hverandre, begge tjener litt penger og begge venter i spenning på at Post og Teletilsynet skal bli ferdig med mobilkonsesjonene for GSM 1800 systemene.

Herbern frykter Telia fremfor NetCom på konkurransen framover, og begrunner dette med at Telia har et større behov for å skaffe seg et kundevolum det er mulig å tjene penger på.

- Telia ser på Østlandsområdet som en forlengelse av det svenske nettet, og med et fastnett blir Telia langt farligere enn NetCom.

Herbern ser også for seg at andre aktører vil utnytte mobilselskapenes mangler, som for eksempel de store marginene på trafikk fra mobile nett til fastnett og på Telenors Presseforum i Tønsberg onsdag, nevnte han Netsource og NETnet som mulige aktører som står klare til å erobre et marked som ifølge Herbern utgjør 30 prosent av omsetningen og halvparten av bunnlinjen hos mobiloperatørene.

- Vi kommer til et punkt der mobiloperatørene må leve av egne kunder, sier Herbern, som ikke ser en mulighet for det før Telia, om selskapet får mobillisens, etter noen år med hard priskonkurranse.

Mens den samlede omsetningen på mobilmarkedet i dag er på vel 5,5 milliarder kroner, vil den dobles til 10 milliarder i 2003, og Herbern tror at Telia vil sitte med 1,2 milliarder i omsetning, NetCom med 2,3 milliarder og Telenor Mobil 6,5 milliarder.

- Jeg forventer at den tredje operatøren vil gå aggressivt ut for å skaffe seg markedsandeler, noe som indirekte vil bety dyrere kunder. Det avgjørende blir hva den nye operatøren vil betale for å skaffe seg nye kunder.

Herbern regner med at den verste priskonkurransen vil skje våren 1999.

Til toppen