Ny nettkatalog på gang

Det er ikke bare søketjenesten Yahoo! som utfordrer Scandinavia Onlines Kvasir på det norske markedet. Også HjemmeNett er på gang med en ny nettkatalog som etterhvert kan få en internasjonal profil.

I første omgang vil HjemmeNett lansere en søketjeneste under en egen søkeknapp på sine sider. Ifølge HjemmeNett-sjef Toralf Ekelund har Orkla- og Egmont-selskapet valgt AltaVista-teknologien i sitt søketjenestekonsept og underskrevet en avtale i USA som går under navnet "value-added link".

HjemmeNett vurderte også Wireds HotBot-system, men Alta Vistas lavere pristilbud falt i god jord hos Ekelund & Co. Ifølge HjemmeNett-sjefen er imidlertid dette bare første steg i større planer om å bygge opp en egen merkevare på katalogsiden som muligens også vil gå utover landegrensene på lenkesiden. Og det skjer ikke nødvendigvis gjennom en avtale med Alta Vista.

- Målet vårt på lengre sikt er å bygge opp et omfattende katalogsystem. Ambisjonen er å utnytte vår egen temainndeling i bunn av en søkemotor. Vi vil utnytte skreddersydde profiler og koble dem opp mot temainndelingen, sier han og presiserer at de kaller de indekser og ikke kataloger hos HjemmeNett.

Det er det grafiske grensesnitt som står igjen før HjemmeNett kommer med første versjon av sitt nye søkesystem.

I Norge er det SOLs Kvasir som har dominert markedet så langt. Avdelingsleder for Kvasir i Skandinavia, Stein Georg Lillemoen, sa til Dagbladet: på nettet på tirsdag at de har en pragmatisk og avslappet holdning til Yahoos inntreden på det norske markedet og mener det er sunt med konkurranse.

Vaktsjef Morten Nilsen i Kvasir sier til digi.no at de har konkurrert med både Yahoo!! og Alta Vista på det norske markedet helt fra nettkatalogen startet opp. Det man ser av Yahoo!! nå er bare lokale versjoner av verdens største nettkatalog.

- De starter med 4.000 linker i Norge. Vi har over 20.000. De er en amerikansk tjeneste med lokalkontor i Sverige, vi er norske. Så vi er i grunnen ikke så engstelige, sier Nilsen som imidlertid også mener at Yahoss suksess er helt avhengig av aggressiviteten på det norske markedet..

Nilsen har det samme forholdet til HjemmeNetts oppstart så lenge de satser på den velkjente Alta Vista-teknologien.

- Jeg tviler på at de har kommet opp med et nytt konsept som slår knock-out på konkurrentene. De pakker vel AltaVista inn på en ny måte, sier han. Nettkatalogen Yahoo! benytter selv Alta Vista-teknologi som søkemotor på sin tjeneste.

Til toppen