Ny nettstatistikk fra Norsk Gallup

Norsk Gallup mener WebMeasure er verktøyet som endelig kan gi pålitelige målinger. Gallup bruker det i land som Danmark og Australia, forteller avdelingsleder Ulf Andersen.

Siden ingen andre får til nettstatistikker, satser Norsk Gallup på å være den første som får til ordentlige målinger. Programvaren WebMeasure skal fram til 1. mai prøves ut hos mange av de største nettstedene.

- Var dere lei av å vente på nettstatistikkutvalget?

- Vel, arbeidet i nettstatistikkutvalget bremset opp i november, da det ikke ble noe avtale med NAL. Vi har jobbet sammen med arbeidsgruppen uten resultat. Grunnen til at vi nå lanserer dette i Norge, er at vårt søsterselskap Gallup i Danmark akkurat har inngått avtale med FAKDIS om servermålinger, sier avdelingsleder i Norsk Gallup, Ulf Andersen.

Den danske organisasjonen Foreningen af kommercielle danske internet sites (FAKDIS) har til nå brukt verktøyet Webtrends, men har altså nå tegnet en avtale med danske Gallup.

]- Nå har vi vært på opplæring i WebMeasure og diskuterer med flere aktører om utprøving. I første omgang skal vi prøve det ut april, og funker det, går vi "live" fra 1. mai, forteller Andersen. På hver side skal legges et "skript" som telles hver gang siden åpnes. Når dette telles, sendes signal til Norsk Gallups server, (som foreløpig står i Danmark) og informasjonen legges ut online, tilgjengelig for de som deltar. Statistikk fra disse målingene vil også bli offentliggjort. En av fordelene med WebMeasure ifølge Andersen er at systemet også teller eksponeringer på de sider som ligger lagret hos den enkelte leser (i cachen). - Dette blir noe helt annet enn Web-toppen, siden dette er rene trafikktall. Dette er tall som er verifisert av en uavhengig tredjepart, mens Web-toppen er en beskrivelse av brukerne dine, sier Andersen.Tanken er at tallene fra servermålingene skal integreres i GallupPC , som er en tjeneste for medieformidlere. Foreløpig har de store avisene i Akersgata, Nettavisen, digi.no og NRK sagt seg villige til å prøve ut systemet. WebMeasure kommer til å koste rundt 4.000 kroner i måneden for nettsteder som ønsker å være med. I tillegg til at samme systemet integreres i Danmark, arbeider Gallups finske søsterselskap med å få gjennomført dette i Finland. Andersen forteller at WebMeasure er i bruk i Australia, og testes ut blant annet i Storbritannia og Frankrike. - Funker det, er det kjempebra. Funker det ikke, er vi der vi er i dag. det eneste vi har å tape er en god del jobbing, sier Andersen.

Til toppen