Ny nøkkel-allianse for Napster

Napster har inngått samarbeidsavtale med en av verdens største plateselskaper, Edel Music. Betyr dette at den internasjonale musikkbransjenendelig er moden for å omfavne nett-mediet? Eller betyr det at Napster har solgt ut?

Tirsdag ble det kunngjort at fildelingsgiganten Napster har inngått en samarbeidsavtale med plateselskapet Edel Music.

- Dette er et logisk neste skritt for et selskap som vårt, sier Edel-sjef Michael Haentjes. Hank Barry i Napster kvitterer med at de er "henrykt over at en progressiv og fremgangsrik label som Edel endelig anerkjenner at både lyttere og musikkprodusenter er tjent med en tjeneste som Napster". (Begge

sitater oversatt av meg, fra BBCs reportasje om saken)

Tyskbaserte Edel Music er en av verdens største plateselskaper, med artister som blant annet Craig David og Metallica i stallen. Når de nå, stikk motsatt av de fleste andre tradisjonelle aktører i musikkbransjen, inngår et samarbeid med Napster, er det den økonomiske samarbeidsmodellen som er nøkkelen.

Samarbeidet mellom de to selskapene blir dermed interessant av mange grunner. Ikke bare dreier det seg om store, internasjonale aktører, med tilsynelatende svært store motsetninger: En rent tradisjonell aktør og en høyst nettbasert en. Gitt Napsters historie, og musikkbransjens reaksjon på samme, er det også snakk om selskaper som i hvert fall på overflaten har diametralt motstridende interesser.

Når disse to selskapene likevel har klart å finne grunnlag for et samarbeid, blir det hele et tydelig eksempel på globale økonomier i mutasjon.

Jeg nevnte at det er den økonomiske modellen som er nøkkelen - hva ellers?

Edel stiller sine produksjoner til disposisjon for fildeling via Napster. Til gjengjeld har Napster utviklet en medlemsbasert forretningsmodell, der det åpenbart vil bli snakk om betaling. På denne måten skal alle rettighetshavere tilgodeses, både musikere, komponister, plateselskaper og distributører.

Det ligger riktignok en promotion- klausul i avtalen, som gir Edel muligheten til å markedsføre utvalgte artister gjennom Napsters 'Featured Music Program'. Ikke desto mindre ser det ut til at det er medlemsbetaling som er hjørnestenen i samarbeidet. Detaljer om betalingsmodellen er ikke kunngjort enda, men du kan lese den offisielle kunngjøringen så langt den går på denne siden.

Her går Edel til og med så langt som til å rose Napsters intensjoner om å ivareta rettighetshavernes interesser (les: økonomisk).

Men gode intensjoner og gjensidig beundring til tross: Det er vanskelig å skjønne annet enn at dette samarbeidet vil støte på mange skjær i sjøen når det hele skal iverksettes i praksis. Og det største springende punktet blir antagelig hvordan brukerne vil reagere på å bli avkrevet betaling.

Her er vi ved sakens kjerne:

Det eksperimenteres med ganske mange forretningsmodeller på nett om dagen. Mange av dem dreier seg om brukerbetaling i en eller annen form. Problemet er bare at brukerne fremdeles er et godt stykke unna å være modne for å åpne pengepungen (i alle andre sammenhenger enn pornografiske - men det får bli en annen artikkel).

Dermed er det duket for et interessant dilemma: Skal Napster bli en betaltjeneste, og slik selge ut både sitt image og sine brukere? Eller skal Edel akseptere tap av store rettighetsinntekter, mot å få en promotion-kanal og et mer strømlinjeformet distribusjonsnettverk?

Denne fasiten har ingen - ikke engang aktørene selv, vil jeg tippe. Alt vi kan gjøre er å vente og se.

Antagelig blir mye å lære for oss alle av hvordan denne saken faller ut.

Til toppen