Ny operatør - ny mobil

Når nummerportabilitet innføres 1. november vil mange nordmenn bytte operatør. - Det er grunn til å tro at de da også vil vurdere en fornyelse av selve telefonen, mener rådgiver Tor Erik Jørgensen i ResearchLab. Han spår en ny 'Klondyke-tid' for senhøstens mobilmarked.

Ifølge Tor Erik Jørgensen i analyseselskapet ResearchLab står vi overfor en ny og spennende markedssituasjon. 1. november innføres nummerportabilitet i Norge, og over en halv million nordmenn sier de vil bytte mobiloperatør.

- Når forbrukerne først er i søkemodus i forhold til mobiltelefoni er det grunn til å tro at de samtidig vil vurdere fornyelse av selve telefonen. Dette bør derfor ses på som en unik mulighet for telefonprodusentene såvel som abonnementsleverandørene til å kapre kunder. Jeg tror vi kommer til å se en ny 'Klondyke-tid' prege senhøstens marked innenfor mobiltelefoni, sier Jørgensen i en pressemelding.

ResearchLab har gjennomført en omfattende telekomanalyse, der det også kom frem at Nokia har en meget sterk merkevare i Norge. Ifølge undersøkelsen vil syv av ti mobilringende nordmenn helst ringe med en Nokia-telefon.

- Det er ikke tvil om at Nokia har et stort forsprang når kundene skal overbevises. I kraft av sin merkevarestyrke og gode historikk vil de aller fleste som sier de vil bytte abonnement ved innføring av nummerportabilitet ha en Nokia telefon neste gang. Spesielt ungdom ser ut til å være begeistret for det finske telefonmerket, kommenterer Jørgensen.

Til toppen