Ny pan-europeisk mediegigant

Det franske konglomeratet Vivendi og det franske TV-selskapet Canal Plus, tar over det kanadiske film- og underholdningsselskapet Seagram for 290 milliarder norske kroner.

Et nytt megaselskap er under oppseiling i Europa. Det franske konglomeratet Vivendi, en gigant innenfor telekommunikasjon, Internett og TV, kjøper opp det kanadiske film- og underholdningsselskapet Seagram.

Dette gjøres sammen med Canal Plus, en av de største innenfor betal-TV i Europa.

Dette er klart etter at styret i Seagram aksepterte budet fra Vivendi. Et bud som lød på svimlende 33,7 milliarder dollar, 290 milliarder norske kroner. Betalingen skal skje i aksjer.

Til sammen vil det nye selskapet ha en omsetning på 55 milliarder dollar, 473,5 milliarder norske kroner.

Seagram er stor på film og underholdning, samtidig som selskapet har virksomheter innenfor vin og brennevin. Seagram står blant annet bak kjente merker som Chivas Regal og Absolut Vodka. Men det er innholdet, film og underholdningsproduksjonen, som Vivendi og Canal Plus er interessert i. Det melder Financial Times.

Det nye selskapet Vivendi nå skal snekre sammen vil bestå av Vivendi, Canal Plus og Seagram. Her vil Vivendis aksjonærer holde 59 prosent, mens 29 prosent vil holdes av Seagrams aksjeeiere. 12 prosent av aksjene vil ligge på Canal Plus sine eiere. Vivendi eier allerede 49 prosent av Canal Plus.

Grepene Vivendi og Canal Plus nå tar er typiske for innholds- og distribusjonsgiganter rundt om i verden. Blant annet kan fusjonen mellom America Online og Time Warner. Her ville Time Warner ha en sterk plattform for å distribuere sitt innhold samt at America Online ville ha tilgang til Time Warners kunder.

Til toppen