To av HPs nye Ultrabook, hhv Envy (til venstre) og Spectre.

Ny pc-kolleksjon fra HP Norge

Satser på tynn eleganse for å takle utfordringen med personlig utstyr på jobb.

HP presenterte en ny pc-kolleksjon i Shanghai 9. mai. HP Norge valgte 24. mai, altså i går, for å legge fram det norske utvalget av disse produktene. Det kom i skyggen av den sentrale framleggingen av enda et dårlig kvartalsregnskap, og bekreftelsen på et 30 måneder langt prosjekt for å kutte 8 prosent av den globale staben og redusere utgiftsnivået med opptil 3,5 milliarder dollar i året.

    Les også:

De siste ni månedene må ha vært en vanskelig tid for HPs pc-folk. 18. august i fjor gjorde HP-ledelsen et vedtak med sikte på å avvikle pc-engasjementet. Ti uker seinere – etter Meg Whitman hadde erstattet Leo Apotheker som toppsjef – kom et motsatt vedtak, om å beholde pc-avdelingen likevel, etter etter åpen intern strid.

Snuoperasjonen som ble presentert denne uken er et resultat av Whitmans orientering til eiere og ansatte i mars i år om at dagens HP ikke er bærekraftig. Karakteristikken gjelder for alle avdelingene, men veier kanskje tyngst i forhold til pc-avdelingen.

HP Norges versjon av den sentrale pc-avdelingens fornyede budskap dreier seg om tilpasning til den nye trenden med at bedrifter finner det formålstjenlig å la medarbeidere selv velge hvilket utstyr de vil bruke til å løse ulike arbeidsoppgaver og til å ta i bruk interne tjenester og hjelpemidler. Den nye kolleksjonen dreier seg følgelig utelukkende om bærbare: Ikke at HP ikke selger stasjonære pc-er, men i går var ikke dette et tema, selv om kunngjøringen også omfatter en ny familie med såkalte nullklienter.

For pc-selgere innebærer trenden med personlig IT på jobb to ting: For det første må produkter beregnet på profesjonell bruk også tilfredsstille krav som ellers assosieres med privatbruk. For det andre er ikke lenger pc-en det eneste IT-utstyret man har: I stadig flere situasjoner er det mer hensiktsmessig å ty til nettbrett eller smartmobil.

For et apparat som HP, som har vært rettet mot å tilfredsstille krav innen pris, ytelse, utstyr, plattform stabilitet, effektiv håndtering av globale storkunder, support, service og effektiv respons på garantikrav, innebærer dette nye utfordringer.

HP prøver å løse dette ved å tilby «det beste fra begge verdener». De må følgelig bygge ned skillet mellom bedriftsbærbar og forbrukerbærbar, og de må appellere til kunder som selv er usikre på hvor langt de skal gå i å tillate ansatte å velge eget utstyr.

Assortimentet av bærbare primært beregnet på forbrukermarkedet er i den nye kolleksjonen fordelt på fire varemerker med hvert sitt slagord. To av varemerkene er kjente: Compaq («safe and simple») og Pavilion («everyday computing»). To er nye: Envy («create and entertain») og Spectre («sophisticated image»).

Slik differensierer HP mellom sine varemerker for bærbare pc-er primært rettet mot forbrukermarkedet. Det presiseres samtidig at en Spectre Pro i høyeste grad er aktuell for bedriftsmarkedet, sammen med fire andre forskjellige familier av bærbare pc-er. Mangfoldet gir næring til toppsjef Meg Whitmans tanker om at HPs produktutvalg er for komplisert.
Slik differensierer HP mellom sine varemerker for bærbare pc-er primært rettet mot forbrukermarkedet. Det presiseres samtidig at en Spectre Pro i høyeste grad er aktuell for bedriftsmarkedet, sammen med fire andre forskjellige familier av bærbare pc-er. Mangfoldet gir næring til toppsjef Meg Whitmans tanker om at HPs produktutvalg er for komplisert.

Både Envy og Spectre tilfredsstiller kravene til betegnelsen «Ultrabook», Intels standard for tynne bærbare med tilfredsstillende ytelse. Envy leveres med to skjermstørrelser, 15,6 tommer og 14 tommer. 15,6-tommeren har valgfri AMD-prosessor og framstår da som «Sleekbook». Spectre er lettere, penere og bedre utstyrt.

På bedriftssiden er det nye assortimentet av bærbare fordelt på varemerkene Elitebook og Probook, samt en diverse-kategori. Elitebook er igjen delt i tre serier, henholdsvis w, m og p. M er de tynneste – her er det flere Ultrabook – og p er de dyreste. Probook fordeles på b-serien – de mest konfigurerbare – og s-serien – de mest solide. I diverse-kategorien er nettbrettet Slate (Windows), en Ultrabook kalt Premier, en serie kalt 600 (de billigste).

Differensieringen mellom disse er sikkert soleklar for HPs profesjonelle og kompetente stab, men man øyner noe av problemet som Whitman tok opp da hun presenterte planen for å restrukturere selskapet: Produktutvalget er for komplisert og for vanskelig å kommunisere. Det enkleste budskapet er heller at HP har sikkert en pc tett opp til enhver idealkonfigurasjon, men at du trenger eksperthjelp for å finne den.

Et salgsargument for HP i forhold til Mac uttrykkes i slagordet «tynn uten kompromisser». Ifølge HP er for eksempel en EliteBook med 14 tommers skjerm bare 1,7 millimeter tykkere enn en MacBook Air med 13 tommers skjerm, samtidig som den har uttakbart batteri og innebygget funksjonalitet som krever ekstra utstyr på en Mac, for eksempel tilkopling til ekstern skjerm.

Til toppen