Ny portal skal selge ubrukt reklameplass

En ny svensk tjeneste skal selge reklameplass som hittil har stått ubenyttet. Ved å la selgere og kjøpere møtes direkte på nettet, omgås kostnadene ved å gå via tradisjonelle reklameformidlere.

I mai lanseres en ny svensk nettportal som skal la annonsører og medier strømlinje kjøp og salg av ubenyttet annonseplass. Tjenesten skal la aktørene gjøre opp seg imellom heller enn å gå via tradisjonelle byråer, melder det svenske reklameorganet Resumé.

- Rundt 25 prosent av all reklameplass i media står i dag usolgt. Gjennom denne markedsplassen skal det bli lettere for medier og annonsører å opprette kontakt, sier foretningsansvarlig for portalen, Tommy Gapinski, til Resumé.

- Vi henvender oss til den nye økonomien som krever fleksible, raske løsninger. Samtidig vender vi oss til de som ikke bruker mediebyråer idag, slik som mange mellomstore selskaper, sier Gapinski til digi.no.

Gapinski står også bak nettstedet mediabørsen.com, som er en samletjeneste for annonsekjøpere på nettet. Til digi.no sier han imidlertid at denne tjenesten vil bli lagt ned til fordel for den nye portalen.

Hvordan tjenesten vil se ut og hvilke funksjoner den vil ha vil ikke Gapinski avsløre, men han sier at den skal tilby flere ulike måter å gjøre avtaler på.

- Vi vender oss i all hovedsak til den målgruppen som går på siden av de tradisjonelle mediaformidlerne, sier han.

Gapinski vil ikke avsløre hva den nye portalen skal hete. Bak portalen står aktører fra Mediebyrån Lindstrøm og Kinnander KB i Stockholm, markedskommunikasjonsgruppen A-Com samt en av grunnleggerne til CIA Media Marketing, moderselskapet til CIA Interactive.

A-com hevder at markedet for slikt salg er på åtte milliarder svenske kroner årlig.

Mediakjøperne skal også kunne holde seg orientert om ledig annonseplass via SMS og WAP, ifølge A-Coms nyhetssider.

Til toppen