Ny, revolusjonerende OpenGL-utgave

SGI og OpenGL ARB introduserte denne uken versjon 1.5 av grafikkstandarden OpenGL. Menneskene bak mener den vil revolusjonere grafikkindustrien.

Tenk deg at de mest fantastiske, datagenererte scenene i filmer som Matrix Reloaded, Terminator III og Hulken kunne genereres med kinokvalitet i sanntid, i stedet for at det brukes måneder på å rendere bildene. Eller tenkt deg at en bildesigner kunne modellere en bil slik at det er umulig å skjelne den fra et fotografi. Eller tenkt deg en jagerflysimulator som er så nøyaktig at det ikke er mulig å se forskjell på den og den virkelige verden. Eller tenkt deg at en lege kan se kreftsvulster med en tredel av den størrelsen av det man tidligere har kunnet identifisere.

Dette er ting SGI og OpenGL Architecture Review Board (ARB) lover at ikke bare er mulig, men som også begynner å bli tatt i bruk gjennom videreutvikling av programmeringsgrensesnittet OpenGL.

    Les også:

OpenGL er en leverandøruavhengig grafikkstandard som støttes av en rekke operativsystemer, inkludert Windows 2000/XP, Linux, Mac OS X, Solaris og flere andre Unix-varianter.

Den største nyheten i OpenGL 1.5 er ifølge SGIs pressemelding OpenGL Shading Language. Dette skal være det første språket for skyggelegging som vil kunne støttes av alle grafikkort fra nær sagt enhver leverandør til bortimot alle plattformer.

- OpenGL 1.5, og spesielt OpenGL Shading Language, vil gjøre det samme for neste generasjon av datagrafikk som det OpenGL gjorde for den første generasjonen tidlig på nittitallet. Det vil endre industrien fundamentalt, sier Shawn Underwood, markedsdirektør for SGIs Visual Systems Group, i en pressemelding.

OpenGL 1.5 inkluderer en rekke nye funksjoner, som blant annet skal gi raskere rendering, bedre skyggeavbildinger og mer effektiv bruk av teksturminnet. En komplett spesifikasjon vil snart bli publisert på OpenGL-nettstedet.

Til toppen