RESULTATERFINANS

Ny rivalisering mellom Apple og Google

Har blant annet konkurrert om å kjøpe små IT-selskaper.

11. des. 2009 - 08:38

En artikkel i Wall Street Journal kartlegger hvordan Apple og Google i stadig større grad oppfører seg konkurrenter. Hittil har konkurransen i hovedsak dreid seg om mobil-OS-et Android som utfordrer til iPhone, og nettleseren Chrome som alternativ til Apples Safari.

Ifølge avisas kilder har de to også møtte hverandre i forsøk på å kjøpe opp små IT-selskaper.

Dette belegges med to eksempler, fortalt av ikke-navngitte kilder.

Det ene er at Google var i «alvorlige samtaler» med Lala Media med tanke på å kjøpe dem, samtidig med at Lala førte tilsvarende samtaler med Apple. Her var det Apple som vant fram, og som kjøpte denne iTunes-konkurrenten. Apple skal ha betalt 85 millioner dollar.

Det andre eksempelet er Admob, et selskap som driver med mobilannonsering. Apple skal ha prøvd å kjøpe Admob, men her var det Google som vant fram, for en måned siden. Google betalte 750 millioner dollar for Admob som spiller en stor rolle innen annonser til iPhone- og Android-applikasjoner. Dette er en alternativ forretningsmodell for utviklere: I stedet for å selge selve applikasjonen, tjener de penger på reklame. Admob skaper dermed et problem for Apple: Når en applikasjon selges på App Store, går 30 prosent av prisen til Apple. Hvis applikasjonen distribueres gratis over App Store, tjener Apple ingenting.

De to eksemplene avslører at Apple ønsker å få en del av annonsekaken, mens Google har ambisjoner om å trappe opp innen musikktjenester på nett.

Det kan også pekes på at Google har kunngjort et operativsystem, Chrome OS, som ikke bare utfordrer Microsoft Windows, men også Apple Mac OS, og at Google-selskapet Youtube kan betraktes som en konkurrent til Apple iTunes innen video.

I våres innledet USAs konkurransetilsyn FTC (Federal Trade Commission) en etterforskning av forholdet mellom Google og Apple. Foranledningen var mistanke om at personoverlapping mellom selskapenes styrer kunne være i strid med amerikansk antitrustlovgivning. I USA er det forbudt å ha personoverlapping dersom det hemmer konkurransen. Google-sjef Eric Schmidt satt i styret til både Google og Apple. Det gjorde også en kjent genetiker og forretningsmann, Arthur Levinson.

Levinson og Schmidt avviste at deres doble styreengasjement kunne være lovstridig, men måtte til slutt gi etter for press fra FTC. Schmidt trakk seg fra Apple-styret i august. Levinson forlott Google-styret i oktober.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.