Ny søketjeneste «lik Google ganger tre»

Google-avhopperne bak søketjenesten Cuil sier de indekserer tre ganger så mange nettsider.

En ny søketjeneste, Cuil, lanseres i dag. Cuil uttales som «cool» på amerikansk, og skal være det gamle irske ordet for «kunnskap».

I forhold til Google, skal Cuil først og fremst tilby søk i tre ganger så mange sider, samtidig som presentasjonen av søkeresultatene er mer forseggjort og mer hensiktsmessig.

Mens Google antas å indeksere rundt 40 milliarder nettsider, hevder Cuil at de indekserer over 120 milliarder nettsider.

I Google presenteres søkeresultatene etter popularitet: Sidene som har flest lenker fra andre sider, kommer først. Cuil har valgt en annen tilnærming: De går dypere inn i innholdet i nettsidene, og søker å strukturere presentasjonen av søkeresultatene etter innhold.

Søkeresultatene presenteres etter samme prinsipp som artikler i et nyhetsmagasin: En relevant tittel, samt de første linjene der treffets egentlige innhold starter, som en slags ingress. Treffene er disponert over tre spalter.

Strukturen i søkeresultatene besørges dels ved hjelp av faner, dels ved hjelp av en boks merket «Explore by Category» der man kan søke videre i underkategorier foreslått av Cuil selv.

Søk etter «ERP» gir fanerekken «All Results», «Enterprise Resource Planning», «ERP Software», «ERP Solutions», «ERP Implementation», «Wyatt Erp», «Economic Report of the President» og så videre. Boksen «Explore by Category» varierer fra fane til fane. Under fanen «ERP Software» inneholder boksen blant annet kategorien «Free ERP Software», med underkategoriene «GNU Enterprise», «Tiny ERP», «ERPS» og «webERP». Klikker man på «Tiny ERP» endres visningen av søkeresultatene til kun å gjelde treff på «Tiny ERP». Samtidig endres boksen «Explore by Category», og man får ikke bare flere kategorier, men også flere underkategorier: Under overskriften «Free ERP Software» dukker det opp to underkategorier til, «opentaps» og «Apache OFBiz».

Som nevnt ovenfor, inneholdt fanerekken til søket etter «ERP» en fane kalt «Wyatt Erp». En klikk på denne gir ingen resultater, kun meldingen «We didn’t find any results for ”erp”». Det tyder på at tjenesten har lus igjen å knekke. Grunnen til at «Wyatt Erp» dukker opp som fane under søk etter «ERP» er sannsynligvis et forsøk på å fange opp taste- og skrivefeil, eller tilby en form for fonetisk søk. Som kjent het den berømte marshalen «Wyatt Earp» (1848 – 1929). Tilbakemeldingen skulle vært «Did you mean ”Wyatt Earp”?», etter mønster fra Google.

Ellers er – selvfølgelig – indeksering av norske nettsider høyst mangelfull. Søk etter «CRM digi.no» avdekket flere av denne tjenestens artikler om CRM. I en av dem ble uttrykket «kunstig intelligens» brukt. Søk etter «kunstig intelligens digi.no» ga imidlertid null resultat.

Gründerne i Cuil er to veteraner fra Google, begge eksperter innen søketeknologi, ekteparet Anna Patterson og Tom Costello. Costello kom til Google fra IBM, og har også vært forsker ved Stanford University. Mange av medarbeiderne deres er også hentet fra Google.

Ved lanseringen er Cuil fri for annonser. Årsaken skal være at man ikke har bestemt seg for hvorvidt man skal selge annonser selv, eller inngå et partnerskap. Dette kan tolkes til en invitt til aktører som gjerne skulle solgt flere nettannonser enn de gjør i dag.

Cuil framhever at de ikke vil samle på opplysninger om sine brukere, verken IP-adresser eller materiale om tidligere søk. Det er bare aggregerte data om søk som registreres. Dette er et viktig argument overfor brukere som frykter at Google kan bli vel invaderende.

    Les også:

Til toppen