Ny spillkonsoll prises aggressivt

Prisen på Sonys nye spillkonsoll i lommeformat blir langt lavere enn ventet.

Det å ta opp konkurransen med Nintendo på markedet for spillmaskiner i lommestørrelsen, vil bli tøft for Sony. Nintendo lanserer den 21. november den nye spillmaskinen Nintendo DS i USA med en prislapp på bare 150 dollar. I Japan lanseres DS den 2. desember til en pris på omtrent 140 dollar. Dette ble kjent i forrige måned, på et tidspunkt hvor det ble antatt at Sonys kommende, konkurrerende produkt, PSP, ville koste omtrent det dobbelte.

I går ble det klart at Sony PSP vil bli lansert i Japan den 12. desember til en pris tilsvarende 186 dollar (19.800 yen), langt lavere enn det de fleste hadde forventet. Ken Kutaragi, leder for Sonys spillrelaterte forretningsområde, sier til AP at han tror konsumentene vil bli positivt overrasket over prisen på enheten, som han mener er verdt det dobbelte.

Det er ventet at PSP skal komme på markedet i USA og Europa i første kvartal av 2005, men verken pris eller nøyaktig dato skal ennå være satt.

    Les også:

Utover å være en ren spillmaskin, skal PSP også kunne spille av film lagret på de spesielle platene maskinen støtter. Men forhandlingene med filmselskapene om filmstandarder, utvalg og nedlastingstjenester er ennå ikke sluttført, så det vil fortsatt kunne ta flere måneder før dette tilbudet er på plass.

Japanske analytikere tror prisnivået Sony har satt vil gjøre PSP konkurransedyktig, men at maskinens skjebne vil avhenge av hvor mye spill, filmer og musikk som blir tilgjengelig for maskinen. Sony har trolig gode muligheter til selv å påvirke dette, siden selskapet har store eierinteresser også i underholdningsbransjen.

Ifølge Kutaragi planlegger Sony å selge 200.000 PSP-maskiner i forbindelse med lanseringen og 500.000 innen året er slutt. Innen 31. mars mener han tallet bør ha kommet opp i 1 million enheter i Japan.

Til toppen