Ny standard for utveksling av kundeprofiler

Nærmere nitti internasjonale og amerikanske aktører, blant dem IBM, har utarbeidet en XML-basert standard for oppbevaring og utveksling av kundeprofiler.

På listen over de foreløpig 89 medlemmene av CPExchange (for Customer Profile Exchange) finnes leverandører av e-handelsløsninger (IBM, Hewlett-Packard), store e-forretninger (Charles Schwab, Barnesandnoble.com), banker og finansinstitusjoner (First Union National Bank), internasjonale konsulentselskaper (PricewaterhouseCoopers), CRM-leverandører (Siebel), og selskaper som lever av å selge adresser og forske i forbrukeratferd.

Standarden CPExchange, også forkortet CPEX, skal gjøre det enkelt å utveksle kundeprofiler, med opplysninger som kjønn, hjemadresse, ulike telefonnummer, e-postadresse, inntekt, ulike typer personnummer (i USA dreier det seg om det nasjonale id-nummeret, passnummeret og skattebetalernummeret), ekteskapelig status, utdanningsbakgrunn, fødselsdato, yrke, interesser, og til og med hvorvidt man for eksempel røyker eller ikke. Standarden omfatter også hvordan man skal registrere opplysninger tilknyttet bruk av web.

Næringsdrivende som registrerer kundeprofiler etter CPEX-standarden vil ikke bare kunne supplere opplysninger de selv har sanket. De vil også raskt og enkelt kunne utvide sine profiler med opplysninger fra andre som registrerer sine kunder etter den samme standarden. De vil også få tilgang til verktøy for å analysere og spå hvordan kunden vil oppføre seg. Resultatet blir at du på hver e-butikk du besøker, møter en virtuell ekspeditør som før du gjør neste klikk, er i stand til å sette sammen en helt personlig pakke av tilbud, nyheter og velmente råd.

Ifølge Washington Post, har et av medlemmene i CPEX-samarbeidet, Acxiom Corporation, oversikt over 200 millioner amerikanere, inkludert hva de har kjøpt i det siste og hvor mye hjemmene deres er verdt. Opplysningene er tilgjengelige for Acxioms partnere over et eget nettverk.

Personvernaktivister er bare delvis beroliget av at CPEX også inneholder felter med opplysninger om hva slags tillatelse kunden har gitt for videre bruk og utveksling av opplysningene. Innvendingene går ut på at CPEX-medlemmene ikke har bundet seg til å følge en felles personvernpolitikk, og at det ikke er klart hvordan vanlige folk skal sjekke hva som står om dem i alle slags registre. Dessuten frykter man stadig større avstand mellom vanlige folks evne til å sette seg inn i hva CPEX-innebærer, og framskredne verktøy for å analysere kundeprofiler.

I USA har den republikanske senatoren Richard Shelby fra delstaten Alabama henvendt seg skriftlig til de føderale handelsmyndighetene FTC (Federal Trade Commission) med et krav om at de gransker CPEX spesielt med tanke på personvernet.

Til toppen