Ny teknikk for å spre mobil reklame

Ideen om å servere reklame til mobilbrukere som går forbi er ikke ny, men nå går CBS et hakk videre.

Både reklame, tele- og mobilbransjen har lenge drømt om å bruke mobilen som reklame-kanal. Annonser når rett inn til navngitte brukere uansett hvor de er og kan måle nøyaktig respons.

I fjor gikk startskuddet i dette markedet. Det store reklameplakatselskapet JCDecaux startet i forsøk i flere land med plakater som hadde Bluetooth-sender. På blant annet Majorstua trikkestasjon kunne brukere som hadde skrudd på Bluetooth motta bilder og internett-lenker som de kan gå videre til.

Nå tar det amerikanske fjernsynsselskapet CBS konseptet et hakk videre: For å markedsføre sine nye TV-serier vil brukere som går forbi plakater kunne få laste ned trailere, video-smakebiter av de kommende storsatsningene.

Forsøket skal skje med fem plakater på Grand Central-jernbanestasjonen i New York, et av de viktigste knutepunktene i storbyen, skriver Wall Street Journal.

Men Bluetooth har både en ulempe og en fordel. Bruken av Bluetooth er gratis, noe som er viktig. Men mange har ikke Bluetooth stående åpent, i såkalt discoverable mode. Det er både en sikkerhetstrussel og spiser batterilevetid.

Bluetooth har også en begrenset båndbredde, noe som gjør at CBS planlegger bare 30 sekund lange trailere.

Reklamene skal blant annet promotere nye episoder av CSI og Smith, en serie der Hollywood-skuespilleren Ray Liotta spiller.

Til toppen