Ny teknikk lar mobilen kjenne igjen bilder

Med smart programvare åpner nå mobilkamera nye muligheter innen markedsføring og sikkerhet.

To amerikanske selskaper har lansert programvare som lar brukere ta bilder med sine mobiler og gjøre søk mot server-baserte bildedatabaser over mobilnettet.

Teknikken åpner flere muligheter, den ene innen markedsføring. Dette er den enkleste versjonen av løsningene fra Neven Vision.

Den første kampanjene med teknikken ble gjennomført i sentral-Europa i oktober for Coca-Cola. Brukere kunne ta et bilde av Cola-boks og sende den med MMS til et gitt mobilnummer, så fikk de tilbake et Java-basert fotball-spill, skriver Cnet.

For med server-programvaren til Neven kan man legge inn en rekke bilder som så sammenlignes med det man får fra brukeren. Når en match oppstår kan man sende brukeren et passord, en premie, en filmtrailer eller for eksempel en rabattkode, foreslår Neven.

Neven mener at teknikken kan gjør alle typer flater, inkludert reklameplakater, prislapper og vanlige produkter til interaktive reklameplakater hvis man legger inn en beskjed om å ta bilde og sende MMS.

Også amerikanske Mobot har lansert programvare med de samme mulighetene. Selskapet samarbeider foreløpig meste med en serie amerikanske blader.

Neven har gått et skritt videre og har også laget en mer avanserte løsning.

Selskapet har laget et program som legges inn på en spesialdesignet PDA. Maskinen har lar brukeren ta et bilde, søke over i databasen som er lagt inn i PDA etter matchende resultater. Dette kan brukes i sikkerhetssammenhenger.

Politiet i Los Angeles tester allerede løsninger: Poltifolk tar bilder av mistenkte og får en online sjekk av bilde mot politites database, noe som forenkler arbeidet med folk som nekter å oppgi identitet eller bruker falske papir.

Foreløpig må databasen ligge på PDA, men med 3G-nettverk kunne man trolig ha søkt over nettet mot en sentral database. Neven mener systemet også kunne ha egnet seg til sjekk av fingeravtrykk.

Løsningene kan også kombineres: Det japanske teleselskapet DoCoMo har lisensiert Neven-programvare som lar brukere ta et bilde av seg selv og sende det som passord for å gjøre betaling.

Til toppen