NY Times for alle

New York Times åpnet friskt som betalingstjeneste på nettet, men har nå endt opp som gratistjeneste.

Ærverdige New York Times går bort fra prinsippet om å ta betalt for sin nettutgave, når denne nå har blitt gratis også for ikke-amerikanere. Avisen lanserte sin nettutgave januar 1996, og til og med 1997 hadde avisen fått tre millioner registrerte brukere av avisen, de fleste innen USA. I årsrapporten for 1997 skriver ledelsen at rundt 200.000 nye lesere kommer til hver måned.

Ifølge det danske nyhetsbrevet ComON, har nå avisen over fire millioner amerikanske nettabonnener og kun 10.000 utenfor Nord-Amerika.

Fram til for kort tid siden, var New York Times betalingstjeneste om man skulle lese avisen fra annet sted enn i USA. Denne uken forandret avisen sin politikk, og gjorde tjenesten gratis for alle. Prisen har vært rundt 200,- kroner i måneden.

Fremdeles må nye brukere registrere seg og fylle ut et detaljert skjema med demografiske opplysninger som kjønn, alder, inntekt og lignende koblet opp mot e-post adresser. I årsrapporten for 1997 legger man vekt på at denne databasen med informasjon er verdifull og kan være en viktig inntektskilde for avissyndikatet The New York Times Company.

Papiravisen The New York Times hadde i 1997 en gjennomsnittlig sirkulasjon på 1,1 millioner på ukedager og 1,6 millioner på søndager.

Til toppen