BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ny trend: Ingen vil ha mellomdyre mobiler

Salget av mobiltelefoner deler seg nå i to markeder, forteller de store, norske telebutikkene. Ericsson T68 er dessuten ikke bestselgeren i Norge.

11. apr. 2002 - 11:58
Ericsson T68

- Vi ser nå et helt nytt markedsmønster, forteller Bjørn Erik Hansen, administrerende direktør for Telebutikkens 30 utsalgssteder. Mobilmarkedet har de to siste månedene delt seg i to, trolig fordi Telenor og NetCom har redusert subsidieringen av telefoner. De private kundene kjøper billige telefoner til under tusenlappen, mens bedriftsmarkedet skal ha det siste og beste, forteller han til digi.no.

digi.no


- Vi selger mest billige Nokia- og Siemens-modeller. Det går svært lite av mellomklasse-telefonene til rundt 2000-3000 kroner, sier Alf Inge Mull, markedssjef på mobilsiden hos den store multimedia-kjeden som har 28 butikker over hele landet.

I bedriftsmarkedet er det helt riktig T68 til 5000-6000 kroner som er vinneren, men Ericsson sliter fremdeles med å få levert nok, får digi.no vite.

- Privatkunder vil ringe og sende SMS. Det er lite etterspørsel etter både muligheter for musikk (radio og MP3-spillere) eller funksjoner som WAP og GPRS. Foreløpig ser vi ingen vekst i forhold til i fjoråret, forteller Hansen.

Han peker på at en annen konsekvens av lavere subsidiering er at det sementerer markedssituasjonen mellom mobilselskapene. Folk betaler heller noen hundrelapper ekstra i stedet for å bytte selskap selv om man kan få med seg mobilnummeret nå, sier Hansen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.