Ny type 3D-reklame åpner muligheter

Et norsk reklamebyrå lager tredimensjonale annonser på nett. Snart skal du få fly rundt i hele Oslo Sentrum.

Macromedia Flash er et tillegg de fleste Internett-brukere må ha – veldig mange åpningssekvenser, annonser og annet innhold på Internett lages i dette animasjonssystemet. Men Macromedia tilbyr også det eldre og mer avanserte Shockwave.

Shockwave har mye vært brukt til å lage internaktive CD-plater, men systemet kan også brukes på Internett, bare man passer på filstørrelsen. Dette åpner nye muligheter, for Shockwave har et system for 3D-grafikk. Systemet er utviklet av Intel og Macromedia og ble lansert i april i fjor.

Dette har norske Tophat tatt i bruk. Det ferske selskapet satser på å bli det første 3D-reklamebyrået i Norge. Selskapet har allerede laget tre prosjekter som demonstrerer muligheten Shockwave gir.

Med programmeringsspråket i Shockwave, Lingo, har daglig leder Ragnar Hatlø og hans ansatte laget et 3D-kart over Irak for VG, en presentasjon av et næringslokale (bilde) og et spill for elbil-produsenten Kewet.

Til tross for de store forskjellene, er det samme teknikken som ligger i bunn. Du kan modellere en 3D-verden der flater er bilder, heldekkende farger eller strukturer. Så kan du lage forhåndsdefinerte løyper, faste besøkspunkter og en meny for fri flying rundt i miljøet du har laget. I VGs Irak-system er bakken ikke brun, men et satellittkart-bilde.

- Hemmeligheten ligger å optimalisere og krympe bildene. For alle har ikke bredbånd og toppmoderne PC-er. For du må laste ned filen du skal se på, men vi klarte å presse Irak-filen til 500 Kb, forteller Hatlø til digi.no.

En annen viktig mulighet Shockwave tilbyr er streaming – fortløpende nedlastning etter hvert som du beveger deg rundt og trenger nye deler av et større 3D-miljø.

Det finnes en rekke systemer for å lage 3D-verdener du kan se på over Internett, men Shockwave kan reklamere med at 350 millioner brukere har lastet ned tillegget du må ha for å se på filene, men ikke alle av disse har 3D-muligheten.

VRML var et forsøk på å lage et slikt 3D-system for Internett og spillsystemer som Quake gir også mulighet til å lage 3D-filer, men "tillegget" du trenger for å bruke filene koster penger og er på 20-30 MB.

- Vi lager 3D-reklame. Spillet vi laget for Kewet kostet rundt 60.000 kroner og en 3D-presentasjon ligger på rundt 25.000 kroner, forteller Hatlø.

Men det mest spennende prosjektet Tophat jobber med for tiden, er 3D-modellen av Oslo sentrum. Hatlø forteller at Tophat forhandler med blant andre VG som er svært interesserte. Hatlø understreker at man kan lage nye typer turistguider og shoppingguider over Oslo med en 3D-modell.

Tophat jobber også med systemer som vil la kunder av kjøkkeinnredningsselskaper møblere sine egne kjøkken.

Til toppen