Ny type annonser skal gjøre Facebook rik

Facebook har lansert et nytt annonsesystem som vil få Datatilsynet til å skrike.

Ideen om å følge med på hva brukeren ser på og så vise målrettede annonser dukket opp i 1996-97. Også den kontroversielle ideen om å la brukere vise hva de ser på til andre venner er heller ikke ny, men de fleste gav opp fordi brukerne protesterte.

Men nå viser det seg at det sosiale nettverks-selskapet Facebook skal gjøre et nytt forsøk. Og det mangler ikke på advarslene - gjør Facebook dette galt, risikerer de at brukerne flykter over til konkurrenter som MySpace.

Sosiale nettverks-tjenester har hittil hatt lite reklame, men nå forsøker altså Facebook å kopiere hva Google har gjort: Tiltrekk deg millioner av bruker og så hent ut milliardene.

Alle detaljer er ikke klare, men Facebook skal la bedrifter som kjøper opplegget få lov å vise seg på nettsidene til brukerne. Hvis bruker A kjøper nå fra Bedrift B, vil kjøpet trolig bli oppført som en hendelse på Bruker As nettside. Fordi Facebook viser hva vennene dine har gjort, vil man nå få se kjøpene og andre ting dine venner har gjort på nettbutikker og andre betalte nettsider.

Og bedrifter skal få tilgang lov til å vise annonser på hver enkelt Facebook-side - etter at de har analysert siden og gjort seg meninger om hva brukeren er mest interessert i å kjøpe. Bedriftene vil dog ikke få vite navnet på brukeren, det lover Facebook-gründer Mark

Zuckerberg.

Men brukerne vil ikke kunne si nei til disse annonsene, forteller den 23 år gamle gründeren som nå styrer selskapet som er verd mer enn 15 milliarder dollar.

Facebook-systemet ville nok fått Datatilsynet til å skrike høyt om brudd på personvern, men det er lite Datatilsynet kan gjøre med den amerikanske tjenesten.

    Les også:

Brukere kan også legge ut peker som venner vil se. Dette kan kanskje føre til at bedrifter betaler folk for å lage lenker til dem.

Brukere kan - foreløpig - si nei til å få vist nettkjøp og andre hendelser fra venner på sin side.

Til toppen