HP er fortsatt markedsleder og vokser betydelig raskere enn det totale markedet. (Bilde: HP)

Ny vekst i pc-markedet

Særlig i Europa øker salget av vanlige pc-er.

Svak økonomi i blant annet Europa og en dreining mot nettbrett er faktorer som har ført til at pc-salget har gått kraftig ned de siste årene.

I går kom Gartner med tall for pc-markedet for årets første kvartal, og disse tyder på at trenden er i ferd med å snu. Det globale salget av pc-er er igjen økende, noe som først og fremst skyldes bedring i Europa.

Sammenlignet med første kvartal i fjor, ble det årets første kvartal solgt 1,9 prosent flere pc-er – nesten 89 millioner totalt. Gartners hadde opprinnelig ventet en nedgang på 1,2 prosent.

Det er spesielt i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) at salget har gått bedre enn ventet. Salget av pc-er har her vokst med 6,7 prosent på et år, til drøyt 28 millioner i første kvartal. I Asia og Stillehavsregionen har pc-salget vært svakere enn ventet – omtrent to prosent vekst – noe som ifølge Gartner skyldes lav vekst i India og Kina.

– PC-industrien har høy forventninger til sterk vekst i de fremvoksende markedene, men nedgangen i disse landene i dette kvartalet gir en advarsel til leverandørene om at framtidig vekst for pc-bransjen ikke vært tungt avhengig av de fremvoksende markedene, selv om pc-utbredelsen i disse landene er lav, sier Mikako Kitagawa, Gartner-analytiker, i en pressemelding.

Om veksten i EMEA-området sier Ranjit Atwal, forskningsdirektør i Gartner, at denne skyldes solid etterspørsel fra det profesjonelle markedet fordi virksomhetene nå er i gang med en overgang til Windows 7. Overraskende er det også forholdsvis stor etterspørsel etter stasjonære pc-er i dette området. Gartner regner med at 40 prosent av pc-ene som selges i EMEA i 2012 vil være stasjonære.

I Amerika, både i nord og sør, er det fortsatt nedgang i pc-salget. Salget gitt ned med mellom 3,2 og 3,5 prosent fra første kvartal i fjor til samme periode i år.

I Japan er det derimot kraftig vekst – hele 11,5 prosent. Dette skyldes delvis at et svært svakt første kvartal i fjor, som ble påvirket av jordskjelvet og tsunamien som rammet Japan i mars 2011. Monsumflommen i Thailand i fjor høst har på sin side ført til mangel på harddisker. Dette har i etterkant påvirket tilgangen på pc-er fra en del leverandører, men den fortsatt ganske lave etterspørselen etter pc-er har trolig gjort dette forholdsvis lite synlig.

Globalt så styrker HP posisjonen som største pc-leverandør. Sterkest vekst har likevel Lenovo, som nå klatrer forbi både Acer og Dell, opp til en andreplass. Dell opplevde en svak, negativ vekst i første kvartal, sammenlignet med i samme kvartal i fjor. Veksten er liten nok til at selskapet passerer Acer, som opplever det sterkeste fallet av alle de fem største leverandørene. Asus opplevde på sin side betydelig vekst, men ikke mer enn at selskapet fortsatt har et godt stykke opp til Acer.

Gartners tall for pc-markedet, globalt (øverst), i USA og i EMEA (nederst) for første kvartal i 2012, sammenlignet med første kvartal i 2011.
Gartners tall for pc-markedet, globalt (øverst), i USA og i EMEA (nederst) for første kvartal i 2012, sammenlignet med første kvartal i 2011. Bilde: Gartner

I Europa er det de fem samme selskapene som ligger på topp, men posisjoner er ikke helt de samme. HP leder også her og vokser kraftig, Acer synker men har fortsatt en klar andreplass. Betydelig vekst for Asus og særlig Lenovo, samt mer moderat vekst for Dell, gjør at disse tre selskapene nå er omtrent jevnstore i Europa. Dell beholder likevel tredjeplassen, foran Asus og Lenovo.

Apple er globalt ikke store nok til å være med blant i dem fem selskapene Gartner oppgir separate tall for. I USA ligger Apple nå på en tredjeplass, etter å ha passert Acer det siste året. Markedsandelen til Apple er på 10,6 prosent i USA, men under 6 prosent globalt.

Kitagawa betegner første kvartal av 2012 som en overgangsperiode, i det pc-bransjen venter på to store lanseringer i år – Intels Ivy Bridge og Microsoft Windows 8.

Gartner venter likevel at disse lanseringene vil ha mindre effekt på etterspørselen enn det pc-bransjen kanskje håper. Samtidig tror analyseselskapet at det vil bli få pc-lanseringer inntil de to komponentene lanseres.

    Les også:

Til toppen