Ny vekststrategi løftet Inmetas omsetning

Inmeta-sjef Jarl Øverby fikk god effekt av fjorårets oppkjøp, og leverte også organisk vekst.

Det lille børsnoterte IT-selskapet Inmeta var lenge en rendyrket lisensforhandler. Selskapet spesialiserte seg på å selge volumavtaler fra programvaregiganter som Microsoft, Adobe og flere andre internasjonale giganter.

Selskapet endret imidlertid litt på strategien, og begynte å kjøpe mindre selskaper med konsulenter. Det begynner å vises i resultatene.

I fjerde kvartal for 2007 leverte Inmeta en omsetning på 114,6 millioner kroner, en økning på 33 prosent fra samme periode året før. Av dette kom 11 prosent som en følge av organisk vekst, resten fra oppkjøpte selskaper.

Kvartalsoverskuddet endte på 10,5 millioner kroner, en fremgang på 76 prosent fra 5,9 millioner for et år siden.

For året som helhet, endte 2007 med en omsetning på 296 millioner kroner. Det var en økning på 58 prosent, og 30,8 prosent av dette kom fra organisk vekst.

- Den vekstorienterte strategien har gitt forventet effekt. Denne strategien videreføres, og det forventes vekst og styrket lønnsomhet også i 2008, sier Jarl Øverby, konsernsjef i Inmeta, i en børsmelding.

    Les også:

Til toppen