Ny visjon bak Motorolas deling

Må få med operatører på stadig mer samspill mellom mobiltelefoner og tv-bokser.

Siden høsten 2008 er det kommet gjentatte hint om en omorganisering av Motorola. Selskapet har i dag tre hovedavdelinger, som står for henholdsvis mobiltelefoner, kabel-tv-bokser og «Enterprise Mobility», det vil si i hovedsak infrastrukturprodukter for trådløst bredbånd til bedriftsmarkedet og det offentlige. Motorola er spesialist på toveisradioer som inngår i mange typer produkter. De to siste er lønnsomme, og i praksis subsidiert Motorolas mobiltelefoner.

I går presenterte de to sidestilte toppsjefene Sanjay Jha og Greg Brown Motorolas omorganiseringsplan for presse og analytikere. Planen er vedtatt av selskapets styre.

Planen går ut på å dele Motorola i to uavhengige, børsnoterte selskaper. Dette skal skje i løpet av første kvartal neste år. Fram til da skal dagens to toppsjefer lede hvert sitt av de kommende uavhengige selskaper, i økende grad som om de var uavhengige i praksis.

Skillet skjer markedsvis: Motorola skal deles i et selskap rettet mot forbrukere, og et rettet mot bedrifter. Mobiltelefoner og kabel-tv-bokser utgjør forbrukersatsingen, og legges under Jha. Brown blir sjef for satsingen på trådløst bredbånd, med produkter og tjenester som utelukkende retter seg mot bedrifter og det offentlige.

Omsetningsmessig er de to jevnstore, hver med rundt 11 milliarder dollar i omsetning i 2009. Bedriftsavdelingen er den klart mest lønnsomme, selv om den har et gammelmodig preg og omsetningen ikke akkurat øker i rakettfart.

På forbrukersiden innrømmer Jha at mobiltelefoner ennå ikke er lønnsomme, trass i samarbeidet med teleoperatøren Verizon om den Android-baserte mobilen Droid.

Argumentene som har overbevist selskapets styre om at en omorganisering vil føre mobilsatsingen over i lønnsomhet, går bare delvis ut på at Android er en moteriktig plattform i et vekstmarked.

Den avgjørende faktoren er at koplingen til kabel-tv-bokser gjør det mulig å lansere en ny visjon tuftet på Motorolas mange partnerskap med stadig mer konvergenstenkende tele- og medieoperatører: Samspill mellom mobiltelefoner og tv for å gi stadig rikere brukeropplevelser.

I et intervju med Business Week uttrykker Jha dette slik:

– Vi vil tilby forbrukere et bredt utvalg av konvergent apparatur for flerskjermopplevelser hjemme og på farten. Kombinasjonen av disse forretningene vil differensiere oss fra våre konkurrenter.

Overfor New York Times poengterer Jha at samspill mellom mobiltelefoner og tv-bokser samsvarer med teleoperatørers tanker om «sømløs mobil livsstil». Han viser blant annet til AT&T og Verizon.

Jha lovet at Motorola vil slippe 20 nye mobiltelefoner i 2010. Han venter at mobiltelefonavdelingen vil få et positivt driftsresultat innen årsskiftet.

Også et økonomisk argument har spilt inn: Motorola har i dag en gjeld på tre milliarder dollar. Delingsplanen forutsetter at denne gjelden skal overføres i sin helhet til selskapet for trådløs infrastruktur, der økonomien ellers er så sterk at gjelden ikke vil få betydning for kredittratingen.

Varemerket «Motorola» tilfaller det kommende forbrukerselskapet, med plikt til gratis lisensiering til infrastrukturselskapet. Patenter og andre immaterielle verdier fordeles etter samme modell.

Investorene reagerte på delingsplanen ved å sende Motorolas aksjekurs opp over fem prosent. Carl Icahn, som ifølge Bloomberg kontrollerer i overkant av 5 prosent av de utestående aksjene, uttaler seg svært positivt.

Ikke alle er enige. Analytiker Tero Juittinen sier til Business Week at sammenslåingen av avdelingene for henholdsvis mobiltelefoner og tv-bokser lager en «besværlig hybrid», og at investorer som kjøpte Motorola-aksjer i håp om at selskapet ville kvitte seg med én av disse avdelingene, vil bli skuffet.

    Les også:

Til toppen