Ny vri for å lage nettside-menyer

Hydro viser en ny og bedre type nettmenyer, men det var Jotun som vant årets Web-pris.

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som lærer ved Westerdal.

I forrige uke kåret Kommunikasjonsforeningens Web-pris for landets beste nettsted delt ut. Jotun stakk av med seieren, men det var tett i toppen. Her ser du de beste nettstedene, og får juryens innside-synspunkter på hvorfor akkurat disse er så gode.

Jeg sitter selv i Kommunikasjonsforeningens web-jury, og har dermed fått anledning til å gå noe av det ypperste innen norsk web etter i sømmene de siste ukene. Nivået i årets nominasjoner har jevnt over ligget svært høyt, noe som har gjort oppgaven med å kåre en vinner både krevende og interessant. Det er rett og slett veldig mye bra som presteres av informasjonsformidling i web-mediet for tiden!

De finalistene vi til slutt satt igjen med, var tre nettsteder: hydro.no, oslo.kommune.no og jotun.no. Tre vidt forskjellige nettsteder, som også utilsiktet representerer noe av bredden i norsk informasjonsflora: En ”corporate site”, et offentlig informasjonsnettsted og en produktweb.

Hydro.no er først og fremst interessant fordi man har gjort innovativt arbeid innen navigasjon. Man har et stort stoffunivers som man ønsker å presentere, og man har forstått at for å synliggjøre dette trenger man en streng og hierarkisk navigasjonsarkitektur. De fleste løser dette med en vertikal, eksploderende meny (altså at underpunkter på et gitt nivå kommer opp når man klikker på det gjeldende underpunktet). En god og fungerende løsningsmodell, men ikke spesielt spennende.

Hydro har våget å snu denne strukturen 90 grader, til en liggende heller enn en stående meny. De fleste som gjør dette velger pop-up/mouse-over løsninger, som ofte gjør at menyen dekker store deler av innholdsflaten på skjermen, og virker rotete og ”flimrende” når musen føres over. Hydro har i stedet utviklet en usedvanlig elegant visuell synliggjøring, som benytter bevegelige linjer (men faste tekstpunkter) for å synliggjøre strukturen. Dermed blir det med ett slag enkelt å finne riktig landingssted i navigasjonen – uten ekstra klikk og irriterende prøving og feiling.

Oslo Kommune har hatt andre utfordringer å stri med, men også her handler det langt på vei om navigasjon. Internt har kommunen gjort et stort arbeid for å legge alle kommunale nettsider (inkludert fagområdenes og bydelenes egne sider) over på felles plattform. Dermed oppnår man enhet og konsekvens i presentasjonsformene, og man kan standardisere hvilke informasjonselementer som skal med for hvilke instanser. Konsekvensen er utfyllende og konsekvent informasjon på alle nivåer, et virkemiddel som er avgjørende når man skal forsøke å utøve godt kommunikasjonshåndverk.

På den sentrale forsiden er likevel utfordringen først og fremst å synliggjøre alt kommunen driver med. Dette må i tillegg gjøres på en slik måte at alle brukere kjenner igjen sitt konkrete og foreliggende behov, og raskt kan finne riktig vei.

De grep man har gjort for å få dette til, er å opprette rullgardin-menyer med tematiske inndelinger for kommunens arbeidsområder. Det høres kanskje gammeldags ut, men det fungerer faktisk utmerket. I tillegg har man beholdt venstrenavigasjonen til de enkelte bydeler og etater (også denne i rullgardin), og man har opprettet en serie med snarveier i form av enkle linker til ofte brukt funksjonalitet som akutt legehjelp, turistinformasjon og kommunens postjournal.

Dette illustrerer at god tilrettelegging av informasjon ikke er et spørsmål om teknologi. Virkemidlene her er både enkle og velkjente. Men overfor en brukergruppe som spenner fra barn i krise til eldre med omsorgsbehov, er dette vesentlig mer av en fordel enn en ulempe.

Vinneren ble likevel et nettsted av en helt annen art: Jotun. Jotun har laget et nettsted som skal presentere deres produkter, først og fremst maling for innendørs og utendørs bruk. Dette kunne vært ekstremt kjedelig, men Jotun har klart å gjøre nettopp det motsatte. Gjennom utvikling av en funksjonalitet som de kaller ”Fargevelgeren” har de oppnådd både å skape god web-underholdning, å demonstrere prinsippet ”relevant funksjonalitet” og antagelig også å selge mer maling.

Fargevelgeren fungerer slik at du velger (fra et svært ekstensivt billedgalleri) et bilde som ligner på ditt hus utenfra, eller dine rom innvendig, og så kan du gjennom enkel klikking eksperimentere med hvordan forskjellige farger og kombinasjoner vil fungere i praksis. For eksempel kan du legge inn fargene på naboenes hus omkring deg, og se hvordan de uendørs farger du vurderer vil se ut i sammenhengen. Eller du kan teste kombinasjoner av vegg- og skapfarger på kjøkken og bad. Og så videre.

Det er morsomt å holde på med, men mest av alt: Det er relevant. Skal man benytte web til å skape merverdi i forhold til andre medier man er synlig i, er dette nettopp et skoleeksempel på hvordan det kan gjøres.

Selvfølgelig er det ikke bare faktorene jeg har nevnt her som har telt med i juryens vurdering. Vi har sett på helheten i nettstedene, både utfra informasjonskvalitet, brukervennlighet, interaktivitet, tilretteleggelse og bakenforliggende kommunikasjons- og kanalstrategi. De faktorene jeg har trukket fram over representerer likevel gode konkrete løsningsmodeller, og kanskje er det noe andre kan få gode ideer av.

Vi hadde i alt 38 nominasjoner til Web-prisen i år. De aller fleste av disse nettstedene var av svært høy kvalitet. For bare et år eller to siden kunne de alle vært verdige vinnere. Det tyder på at verden går fremover, og at det stadig gjøres bedre og bedre kommunikasjonsarbeid på norske nettsteder.

De som ikke vant en pris, får uansett en detaljert evaluering av sitt eget nettsted i posten. Og de aller fleste av dem får antagelig den beste belønningen av alle: Mange fornøyde brukere, og erfaringen av å oppnå sine kommunikasjonsmål på web.

Her finner du Jotun FargeVelger

Nina Furu

www.nettredaktor.no

Til toppen