Nye avtaler styrker Microsofts portal

Overtakelsen av Jump Networks som leverer kalendertjenester, og en avtale med Broadcast.com om streaming, bidrar begge til å trappe opp Microsoft Network (MSN) i konkurransen med Yahoo! og andre.

Avtalebøker og telefonlister er noe de fleste forbinder med den helt private sfæren. Men i en tid da alt fra bærbare PC-er til mobiltelefoner betraktes som ulike måter å nå Internett på, regner man med at et økende antall mennesker vil ønske å ha slike ting trygt lagret der de kan nås på ulike måter samtidig som de inngår i et organisert miljø, gjerne sammen med elektronisk post.

Mange mindre tjenester tilbyr felles organisering av kalender og avtalebøker. Blant de store er Yahoo! og Amazon.com allerede i gang. America Online kjøpte nylig kalenderleverandøren When Inc. Det var med andre ord på høy tid at Microsoft skaffet seg noe liknende.

Jump ble dannet i 1998 av en gruppe uteksaminerte studenter fra Cornell University, ledet av 24 år gamle Bill Trenchard. Hvor mye Microsoft skal betale for selskapet, er ikke kjent.

Teknologien til Broadcast.com brukes til å sende ut strømmer av multimedia til flere tusen samtidige brukere. Microsofts avtale med Broadcast.com sikrer MSN-brukeres tilgang til denne teknologien, i samarbeid med UUNet.

Broadcast.com inngikk nylig en avtale om innfusjonering i Yahoo!. Det betyr at Microsoft stoler på en avtale med datteren til en sentral MSN-konkurrent for å nå de samme kundene som konkurrenten.

Til toppen