Nye beskyldninger mot Microsoft

En tidligere ansatt ved Acer beskylder Microsoft for å presse Acer til å bruke deres produkter. Han får støtte av andre i bransjen i sin kritikk av programvareselskapets forretningsskikk. Microsoft og Acer hevder at anklagene er falske og villedende.

Den tidligere produktsjefen i Acer America Corp., Ricardo Correa sier til Reuter at Microsofts presstrategier ofte førte til at Acer brukte programvaregigantens produkter i stedet for konkurrentenes.

Correa hevder at i tre tilfeller har Acer valgt Microsoft-applikasjoner på sine konsumentmaskiner for å blidgjøre Microsoft. Han hevder blant annet at Acer planla å utstyre sine konsumentmaskiner med Lotus Smart Suite som inkluderte teksbehandlingsprogram, regneark i tillegg til andre programmer. Men da Microsoft fikk høre om dette kontaktet toppledelsen deres toppledelsen til Acer og samkjørte en kampanje.

- To dager før kontrakten skulle signeres med Lotus, tidlig i 1997, ble han beordrett til å legge den død forteller han. Lotus ble erstattet med en mindre pakke som bare inkluderte Microsoft Word og referansepakken Microsoft Bookshelf.

IBM selskapet Lotus, ønsket ikke å kommentere saken.

Tidlig i år fikk en av sjefene hans kalde føtter og avbrøt forhandlingene om en lisensavtale med Corel Corp. Sjefen var nervøs for at Microsoft ville trekke seg ut av et samarbeidsprosjekt.

- Han sa og dette er et sitat, "Jeg vil gladelig betale 2 millioner ekstra for at Microsoft fortsatt skal være tilfredse", fortalte Correa.

Correa leverte inn sin avskjedssøknad tidlig i april, etter at en av sjefene i Acer utelukket å erstatte leksikonet Microsoft Encarta med IBMs World Book. Senere kom imidlertid World Book med etter protester fra IBM, men i en litt nedprioritert rolle. - IBM er jo tross alt en viktig kunde, sa Correa.

Correa mener at det er mange som har fått nok av denne bransjen. Han valgte å gå ut offentlig med informasjonen fordi han selv har fått nok og presiserer at valget hans om å slutte i databransjen muliggjorde dette.

En talsmann for Microsoft beskriver Correas anklager som "feilaktige og villedende". Acer benekter også på det sterkeste anklagene mot seg.

- Correa var en misfornøyd ansatt som var gått lei og ikke forsto hvordan beslutninger ble tatt, sa vise-direktøren i Acers forbruker og næringsliv avdeling, Michael Culver.

- De finansielle og forretningsmessige besluttninger er underprioritert de forbrukervennelige kravene. I hvert av disse tilfellene ble Smart Suite og Corel diskvalifisert etter testing av deres brukervennelighet, og ikke på grunn av noen forhandlinger.

Acers organisasjonskonsulent, Suchitra Narayen, forteller i en fax til Reuters at firmaet mener at Correas versjon er feilaktig og at han ikke var i noen posisjon til å ha direkte kunnskap om Microsofts forretningsanliggender med Acer.

Men flere fra andre firmaer som forhandlet med Correa var uenige. Steve Houck, en salgssjef hos programvareprodusenten Corel, en konkurrent av Microsoft, sa at alle som ville lisensiere programvare hos Acer tok kontakt med Correa.

- Han ville ha tilgang til også den siden av forretningene, I alt jeg har hatt å gjøre med han har han vært oppdatert og veldig profesjonell, forteller Houck.

Andre som også hadde forretningsforbindelser med Correa ønsket ikke å bli gjengitt med navn, og skal ha sagt til Reuters at de fryktet represalier fra Microsoft.

- Dere er heldige som har fått tak i ham, sa en av dem. Vi vet alle hvordan det ligger ann men ingen tør å si det høyt. Det forbausende er at han valgte å forlate bransjen.

Correa forteller at sjefene i Acer fryktet hva Microsoft kunne gjøre dersom de ikke var fornøyde med dem. Acer er i stor grad avhengig av informasjon fra Microsoft og derfor sårbar.

- Dersom Microsoft ved et uhell skulle glemme å gi oss en feilmeldingsrapport eller glemme å gi oss en programvareoppdatering eller glemme å inkludere oss i et treningsopplegg ville det helt klart skade bedriften, fortalte Correa.

Microsoft på sin side hevder at de har et godt forhold til Acer og at dette ikke har blitt påvirket av Acers valg av applikasjoner.

Correa sier på tross av dette at han beundrer Microsoft. I en noe flertydig hyllest, sier han.

- Det er trolig den mest profesjonelle, kompetente og mest målrettede bedrift jeg noensinne har forhandlet med. Ikke en gang, ikke to ganger men samtlige ganger har de klart å utmanøvrere sine konkurrenter i målbevissthet og besluttsomhet til å ro i land avtaler.

Ettersom Microsoft nå gjennomgår en rettsprosess, der de blant annet står anklaget for å tvinge gjennom flere av sine produkter som en pakkeløsning på sitt Windows operativsystem er saken meget pinlig for firmaet.

Til toppen