Nye digitale produkter fører til klagestorm

Bredbåndstelefoni og det digitale bakkenettet skaper forvirring hos folk, sier Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet registrerte rekordmange klager og henvendelser i 2006, i alt 7.789. Det er 240 flere enn i 2005, som også var et rekordår. Mange av klagene gjaldt markedsføring og avtalevilkår på IKT-området, det vil si mobil, bredbåndstelefoni og innholdstjenester.

Det ble registrert over 1.100 henvendelser fra forbrukere som hadde negative erfaringer med telefonsalg. Noen reagerte på at de fikk oppringninger til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg. Andre irriterte seg over pågående selgere som benyttet ufine salgsmetoder. Og mange var fortvilet over at de etter telefonsalgshenvendelser hadde mottatt regning med krav om betaling for varer eller tjenester som de aldri hadde bestilt.

Med det digitale bakkenettet som vi nå snart får, frykter forbrukerombud Bjørn Erik Thon å få enda flere klager.

Thon forteller til digi.no at Forbrukerombudet allerede nå merker en strøm av henvendelser på kunder som lurer på hva som vil skje.

– Det er ikke vår jobb å være en informasjonskanal for det digitale bakkenettet, men vi kan i alle fall si såpass mye at de som fram til nå har vært såkalte gratisabonnenter, det vil si dem med bare tak- eller bordantenne, ikke vil få inn signaler når det digitale bakkenettet trer i kraft, sier Thon.

I alt 30 prosent av norske husstander antas i dag å ha bare bord- eller takantenner.

Det digitale bakkenettet varsler at de allerede til høsten vil begynne å sende digitale sendinger til Rogaland, Østfold, Oslo og Akershus.

Men det ligger i konsesjonen at både NRK og TV2 skal fortsette å sende gratissendinger fram til 2009.

Det digitale bakkenettet har uansett fått mange tv-aktører til å spisse innsatsen, og til å komme med løfter som skaper forvirring.

Thon forteller at mange av henvendelsene dreier seg om lokketilbud med kampanjetilbud på kanskje bare en krone fra satellitt- og kabeltilbyderne, men som gir en helt annen totalpris. Det kan komme både etableringskostnader, månedsgebyrer, digitalgebyr og kortavgift utover dette.

Forbrukerombudet har også begynte å få inn klager på de digitale boksene. Det er uklart for kunden hvor lenge de binder seg til leverandøren, tilgjengelighet og hva de får inn av kanaler.

På bredbåndstelefonisiden, erfarer Forbrukerombudet mange aktører som kniver om en liten målgruppe. Mange av de små sammenligner seg med store aktører og kommer med misvisende tilbud, forteller Thon.

I tillegg fortsetter bedrifter å sende e-postreklame uten innhenting av samtykke fra mottaker på forhånd, og levering av uadressert reklame til forbrukere som klart har markert at de ikke ønsker slik reklame. Over 1.000 klager og henvendelser gjaldt utsendelser av e-postreklame. Forbrukerombudet får også stadig en rekke klager på SMS-markedsføring.

Til toppen