MICROSOFT

Her er de nye Office 365-funksjonene

Microsoft har oppdatert Office.

Office 365 får flere nye funksjoner, blant annet en funksjon for å hente inn relevant informasjon fra andre Office-dokumenter.
Office 365 får flere nye funksjoner, blant annet en funksjon for å hente inn relevant informasjon fra andre Office-dokumenter. Bilde: Microsoft
27. sep. 2016 - 13:19

Denne uken går Microsofts store utviklerkonferanse Ignite av stabelen i Atlanta i USA. Første dag av konferansen ble det annonsert en rekke nyheter i Microsoft Office 365, som ifølge Microsoft skal gjøre det enda enklere for bedrifter å jobbe smartere – blant annet ved å ta i bruk en slags nettskybasert kunstig intelligens.

Blant de nye funksjonene er Tap for Word og Tap for Outlook, som skal la deg finne og bruke relevant innhold fra organisasjonen, uten at du trenger å forlate dokumentet eller eposten du jobber på. Ved hjelp av funksjonen vil du blant annet kunne få opp dokumenter, presentasjoner eller regneark som er relevante å legge ved.

Drives av norskutviklet teknologi

Funksjonen drives av Microsoft Graph, som har sine røtter i det tidligere norske søkemotorselskapet Fast, som ble kjøpt opp av Microsoft i 2008. Selskapet er nå en underavdeling av Microsoft som heter Microsoft Development Center og holder til i Oslo.

Bakgrunn: Nå skal norskutviklede Office Graph vise hva det er godt for »

Tap-funksjonen vil foreslå innhold fra andre dokumenter.
Tap-funksjonen vil foreslå innhold fra andre dokumenter.

Når Tap-funksjonen gir deg forslag til innhold fra tidligere dokumenter, skal du enkelt kunne legge inn dette ved å trykke på de elementene du ønsker. Og legger du inn for eksempel en graf fra en tidligere PowerPoint-presentasjon i en e-post eller et Excel-ark, kan du etterpå enda farger, legge til trendlinjer, tekst, og så videre.

Ny QuickStarter-funksjon

En annen ny funksjon er QuickStarter. Dette er en funksjon som ligger i PowerPoint og Sway, som skal gjøre det enklere å raskt komme igang med å lage en presentasjon. 

I stedet for å bare komme til en blank presentasjon, kan du nå taste inn et søkeord som beskriver hva presentasjonen skal handle om, og så vil du få opp en liste over ferdige maler som passer til temaet. Du vil så kunne velge hva slags informasjon og eventuelle bilder du vil inkludere i presentasjonen. Funksjonen drives av Bing Knowledge Graph, altså Microsofts egen søketjeneste. 

(Artikkelen fortsetter under)

Designer-funksjonen i PowerPoint er forbedret.
Designer-funksjonen i PowerPoint er forbedret.

 

Designer-funksjonen i PowerPoint er også forbedret så det skal være raskere å lage punktlister som ser bra ut. I tillegg har det kommet en ny funksjon i Excel for å gjøre om geografiske data til kart. Kartdataene hentes fra Microsofts karttjeneste Bing Maps.

Tap-funksjonen er tilgjengelig nå i Word og Outlook på Windows for Office 365 Enterprise E3- og E5-kunder, mens QuickStarter for PowerPoint vil komme mot slutten av året. 

Satser på både Microsofts og Googles skytjenester:
Evry vil tilby Google for Work til kundene »

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.